آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

نشست تاشکند صلح را تامین می‌‏کند؟

امروز سه شنبه ۷ حمل نشست بین‌المللی تاشکند در ازبیکستان در مورد صلح و امنیت افغانستان با حضور نمایندگان ۲۳ کشور به‌شمول امریکا و روسیه برگزار شده است. محمداشرف غنی رییس جمهور کشور در راس یک هیئت بلندرتبه‌ شام دیروزعازم تاشکند شد.
آقای غنی در این سفر علاوه بر اشتراک و سخنرانی در این نشست، با شوکت میرضیایوف رییس ‌‌جمهور ازبیکستان، خانم فدریکا موگرینی مسئول روابط خارجی و نماینده‌ ویژه‌ی اتحادیه‌ اروپا و نمایندگان کشورهای امریکا، روسیه و دیگر کشورها بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
اما وزارت خارجه به تازه‌‏گی به رسانه‌ها گفته است که از گروه طالبان در این نشست دعوت نشده است.
صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، همایون قیومی مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور زیربناها، محمداکرم خپلواک رییس دبیرخانه‌ شورای عالی صلح و حکمت‌خلیل کرزی معیین سیاسی وزارت امور خارجه و باتور دوستم رییس حزب جنبش اسلامی در این سفر آقای غنی را همراهی می‌کنند.
شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌ جمهوری در یک نشست خبری گفت که نشست یک روزه‌ تاشکند با سخنرانی رییسان جمهور افغانستان و ازبکستان آغاز خواهد شد.
آقای مرتضوی ابراز امیدواری کرد که نتیجه‌ مهم نشست تاشکند این خواهد بود که یک اراده‌ جمعی در منطقه و فرامنطقه به‌خاطر تامین صلح و مبارزه با تروریزم شکل بگیرد.
او گفته نتیجه‌ مهم این نشست این خواهد بود که بتوانیم یک اراده‌ جمعی را در منطقه و فرامنطقه شکل بدهیم، برای این‌که چطور می‌توانیم باهم در برابر تروریزم، اقتصاد جرمی، مافیا و مواد مخدر کار کنیم و چطور می‌توانیم همکاری‌های منطقه‌ای را در این رابطه شکل بدهیم.
آقای مرتضوی می‌گوید که گسترش تروریزم، حضور مافیای مواد مخدر و موجودیت اقتصاد جرمی در منطقه بیشتر از پیش کشورها را وادار کرده است که در راستای مبارزه با این پدیده‌ها و تامین صلح و امنیت در افغانستان تلاش کنند.
با این حال، رییس اجرایی افغانستان نیز اظهار امیدواری می‌کند که کنفرانس تاشکند به تحکیم صلح و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای کمک کند.
آقای عبدالله در نشست شورای وزیران گفت:« امیدوار هستیم که این کنفرانس کمک کند به ادامه پروسه‌ کابل، در تحقق آرمان‌های مردم افغانستان و همکاری‌های منطقه‌ای.»
علاقمندی ازبیکستان برای تأمین صلح در افغانستان
حضور جنگجویان ازبیکستانی در جنگ و ناامن‌سازی افغانستان یکی از مهم‌ترین عواملی است که تاشکند را برای برگزاری «نشست تاشکند» علاقمند کرده و از این نشست میزبانی می‌‎کند.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی و نظامی نیز می‌گوید، نشستی که قرار است در تاشکند در مورد صلح افغانستان برگزار شود، موثریت بیشتری نسبت به دیگر نشست‌های بین‌المللی دارد؛ زیرا به گفته‌ وی این کشور بیشترین سطح مبادلات تجارتی را با افغانستان دارد.
آقای کوهستانی تاکید دارد که در نشست امروز، نمایندگان کشورهای حامی افغانستان به‌ویژه امریکا و روسیه، دو رقیبی که در افغانستان باهم در برخی مسایل دیدگاه‌های متفاوتی دارند، شرکت می‌کنند و حکومت افغانستان باید از فرصت پیش‌آمده استفاده کند و از تشدید اختلاف‌ها میان دو ابرقدرت جهان جلوگیری کند.
«نشست‌ تاشکند» در ادامه‌ دومین نشست پروسه‌ کابل در حالی برگزار می‌شود که گروه طالبان تاکنون به طرح پیشنهادی صلح افغانستان، پاسخ نداده است و تحرکات این گروه بیشتر از گذشته شده است.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا