آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

جنبش عدالت‌خواهی تاجیکان و پشتون‌های بامیان:

والی بامیان قاچاقچی و فاسد است، او را برکنار و محاکمه کنید!

نهاد مدنی موسوم به جنبش عدالت‌خواهی تاجیکان و پشتون‌های بامیان امروز(یکشنبه ۲۶ حمل) طی نشست خبری در کابل از عملکرد تبعیض آمیز مسئولان محلی این ولایت سخت انتقاد کردند. آنان ادعا دارند که مکتوب‌های حکومت مرکزی در ولایت بامیان اعتبار ندارد.
به نقل از رشد، محی‌الدین فرهمند رییس جنبش عدالت‌خواهی تاجیکان و پشتون‌های ولایت بامیان می‌گوید که حزب محمد کریم خلیلی؛ معاون سابق ریاست جمهوری آنقدر در ولایت بامیان خود کامه‌گی می‌کند که حق زندگی کردن را از دیگر اقوام ساکن در این ولایت گرفته است.
آقای فرهمند افزود: ۲۰۰ مکتوب از سوی حکومت مرکزی جهت برابری و تحقق حقوق از دست رفته مردم به حکومت محلی بامیان ارسال شده اما والی بر خلاف همه آن‌ها کار کرده و به این مکتوب‌ها اهمیت قایل نیست.
رییس جنبش عدالت خواهی تاجیکان و پشتون‌های بامیان با نقل قول از والی این ولایت می گوید:« مکتوب‌های غلام علی وحدت والی پیشین این ولایت نزد من چلش ندارد.»
آنان می‌گویند که آقای طاهر زهیر بر خلاف مکتوب‌های حکومت هم رفتار می‌کند.
فرهمند با بیان این که والی این ولایت سیاست پاکسازی قومی را در پیش گرفته است گفت: از ۷۲۲۰ کارمند در ولایت بامیان ۶۰ نفر از مردم ما است در حالی که سه ولسوالی از مردم ما است.
آقای فرهمند با نشان یک لیست از مدیران ارشد حکومت محلی بامیان گفت: از ۶۸ مدیر ارشد ۲ نفر از قوم تاجک است مگر پاکسازی قومی نیست.
رییس جنبش عدالت‌خواهی تاجیکان و پشتون‌های ولایت بامیان می‌گوید: طاهیر زهیر یک حکومت مستقل و استبدادی را در بامیان ساخته و هیچ اطاعت از حکومت مرکزی ندارد.
فرهمند ادعا دارد که حکومت محلی و کریم خلیلی بالای زمین‌های ‌شان شهرک‌هایی به نام نوآباد وملا غلام درست کرده‌اند در حالی که آن‌ها قباله شرعی دارند.
آقای فرهمند از سران حکومت و دادستانی کل می‌خواهد که: زیر فشار سیاسی نرفته و به خواست‌های بر حق ما مردم تاجیک، پشتون و سادات بامیان رسیدگی کنند در غیر آن حرکت‌های ما رنگ دیگری را به خود خواهد گرفت.
ملا حضرت گل پدر دختری که از سوی یک پولیس اختطاف شده بود می‌گوید: والی بامیان یک والی فاسد خاین است که به ناموس ما رحم نداشته و تجاوز به ناموس ما می‌کنند.
گفته می‌شود که این دختر با یک پسرهزاره که افسر پولیس بوده از خانه فرار کرده است، اما ملا حضرت گل پدر دختر می‌گوید که دخترم توسط موتر والی اختطاف شده است در حالی که او تکلیف روانی دارد.
حضرت گل می‌گوید: من صدای والی ولایت بامیان را دارم که گفته است:«من به پدر دختر یک صد هزار دالر می‌دهم و دختر را می‌گیرم.»
حضرت گل می‌گوید: والی ولایت بامیان یک قاچاقبر و فاسد است دروغ می‌گوید که ما مجاهد هستیم.
قابل ذکر است که دختر توسط موی سفیدان از ولایت آزاد شده و فعلاً در خانه پدر خود می‌باشد.
حضرت گل می‌گوید: اگر حکومت مرکزی والی ولایت بامیان را دستگیر و محاکمه نکند ما مجبورهستیم به گروه طالب و داعش پیوسته با حکومت محلی بامیان طرف قرار گیریم.
چند روز قبل والی ولایت بامیان از سوی کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان نیز به دادستان کل معرفی شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا