آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

طالبان در انتخابات شرکت می‌‏کنند؟

در چند دوره از انتخابات در کشور پیش آمده است که طالبان نه تنها مردم را تشویق نمی‌‏کنند بل شهروندان را به جرم شرکت در انتخابات انگشت‏ می‌بُرند.


آماده‏‌گی‏‌های کمیسیون مستقل انتخابات این روز‏ها بیشتر می‏‌شود. قرار است انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‌‏ها در ۲۸ ماه میزان برگزار شود.
روز گذشته روند ثبت نام رای‌دهندگان انتخابات آینده با حضور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در مراکز نام نویسی برای انتخابات، رسماً در ۳۴ ولایت آغاز شد. رییس ‏جمهور غنی و داکتر عبدالله، هر کدام روی اهمیت انتخابات اشاره کردند.
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات از تمام مردم و به خصوص مخالفان مسلح دولت خواست که با مشارکت دراین روند «در رقابت های سیاسی گام بردارند» و مانع ثبت نام رای دهندگان نشده و آنان را تشویق به این کار کنند.
البته چندی پیش، جریان « توافق ملی و تغییر» این درخواست را از طالبان داشت و از این گروه خواسته بود که در انتخابات آینده شرکت کنند.
حکومت وحدت ملی نیز در دومین نشست « پروسه کابل » گفت حاضر است که طلبان را به عنوان یک جریان سیاسی به رسمیت بشناسد.
در وصف تمام پیشنهاد‏ها آیا گروه طالبان در انتخابات پیش رو سهم می‏‌گیرند یا نه؟
شورای عالی صلح قریب به ۷ سال است که سعی دارد با گروه طالبان صلح و مذاکره کند ولی تلاش‌های این نهاد تاکنون نتیجه ملموسی در پی نداشته و نتوانسته که طالبان را به روندهای دمکراتیک تشویق کند.
در این چند سال فعالیت این شورا برای تامین صلح مصارف هنگفت داشته است.
جامعه جهانی و به ویژه ایالات متحده امریکا، بزرگترین حامی حکومت افغانستان از مذاکره با گروه طالبان شانه خالی می‏کند و موقف‏‌های متناقض اتخاذ می‏کند. اخیراً یک عضو ارشد کاخ سفید گفته است که بدون همکاری پاکستان صلح در افغانستان دشوار است. امریکا گاه حرف از فشار بر اسلام‌آباد می‌زند و گاه از آن کشور به عنوان ضلعی مهم در معادلات افغانستان یاد می‌کند.
بربنیاد اظهارات گروه طالبان، آن‌ها حاضر نیستند با کابل گفت‏‌وگو کنند و می‏توان گفت که حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند.
طالبان چندی می‏‌شود که از امریکا می‏خواهند روی میز مذاکره حاضر شود اما واشنگتن از آن‌ها می‏‌خواهد که با حکومت کابل گفت‌‏وگو کنند.
بعید به نظر می‌‏رسد که گروه طالبان در انتخابات پیش رو شرکت داشته باشند و سهم بگیرند.
تجربه ثابت کرده است که منافع گروه طالبان در افغانستان جنگ بوده است تا شرکت در پروسه‌های دمکراتیک و مردم سالار.
گروه طلبان تا کنون در خصوص شرکت در انتخابات آِینده واکنش نداشته و در واقع در برابر این خواست بی‌تفاوت بوده است.
رییس کمیسیون انتخابات در حضور مقامات ارشد حکومت از گروه طالبان خواست که مانع ثبت نام رای دهنده‏‌گان نشوند و مردم را تشویق به انجام این کار کنند.
در چند دوره از انتخابات در کشور پیش آمده است که طالبان نه تنها مردم را تشویق نمی‏‌کنند بل شهروندان را به جرم شرکت در انتخابات انگشت‏ می‌بُرند. در همین انتخابات ریاست‏‏ جمهوری سال ۱۳۹۳ که با جهانی از تقلب همراه بود مردم در بدل یک رای انگشت داده بودند. کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان در حالی تاکید کرده‏اند که انتخابات آینده به گونه شفاف و همه قبول برگزار می‏‌شود که از موانع بزرگ در قبال انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏‌ها میزان ناامنی‌‏ها و تحرکات گروه طالبان است.
این گروه در بخش‏‌های مختلف کشور فعالیت دارد و خیلی راحت می‏توانند انتخابات آِینده را با چالش مواجه کنند.
فرامرز دولت آبادی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا