آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

۳۰ درصد پایه‌های برق در قلمرو طالبان است

شرکت برشنا می‌گوید، در حال حاضر بیش ۲۵ درصد از پایه‌های برق شرکت برشنا عملاً در مناطق تحت کنترول مخالفان مسلح دولت قرار دارند و این شرکت قادر به ترمیم این پایه‌ها و جمع‌آوری بل‌های برق از این مناطق نیست.
به گزارش خبرگزاری دید، امان‌الله غالب رییس عمومی شرکت برشنا گفته که هم‌‌اکنون در ولسوالی‌ها و قریه‌های ولایت‌های کندز، سرپل، جوزجان، هلمند، هرات و بخشی از ولایت بغلان بیش از ۲۵ درصد پایه‌های برق شرکت برشنا قرار دارد و کارمندان این شرکت قادر نیستند در صورت پیش آمدن مشکل تخنیکی به آن محلات رفته و شبکه برق را ترمیم کنند.
رییس عمومی شرکت برشنا در صحبت با خبرنگار دید، از ذکر رقم دقیق پایه‌های برقی که عملاً با تهدید روبه‌رو هستند خودداری کرد و گفت که در هر کیلومتر ۲ پایه‌ برق نصب شده و ده‌ها پایه‌ برق با خطر انهدام از سوی مخالفان روبه‌رو است.
آقای غالب گفت که کارمندان این شرکت در حال حاضر قادر نیستند که در این ساحات میترخوانی و پول برق را جمع‌آوری کنند. اما او در مورد رقم دقیق این پول‌ها جزییات نداد و واضح نساخت که پول‌ برق در این ساحات توسط چه کسانی جمع‌آوری می‌شود.
پیش از این گزارش شده بود که جمع‌آوری بل برق در ساحات ناامن از سوی گروه طالبان صورت می‌گیرد و این موضوع عملاً بخشی از هزینه‌های جنگی این گروه را شکل می‌دهد.
مسئولان شرکت برشنا از آغاز کار ترمیم پایه‌ تخریب‌شده‌‌ برق وارداتی ازبیکستان به کابل خبر داده، می‌گویند که به همکاری شورای امنیت ملی، مقام‌های محلی بغلان و بزرگان قومی در گفت‌وگو با طالبان بر سر ترمیم پایه‌ برق وارداتی به توافق رسیده‌اند.
رییس عمومی شرکت برشنا می‌گوید، در ماه‌های اخیر برداشت‌هایی در مناطق تحت کنترول مخالفان مسلح به وجود آمده بود که پروژه‌های برق دیگر در آن مناطق تطبیق نمی‌شود. به همین دلیل بزرگان محل در قسمت نگهداری پایه‌ها همکاری نکردند.
به گفته‌ آقای غالب، اکنون به آن‌ها اطمینان داده شده که برق به صورت یک‌سان توزیع خواهد شد و مناطق مذکور نیز از انرژی برق برخوردار خواهد شد.
درعین حال، رییس عمومی شرکت برشنا گفت که پس از این توافق، کار ترمیم پایه‌ برق منهدم شده آغاز شده و سعی بر آن است که در وهله‌ اول یک سرکت لین که ظرفیت انتقال ۲۰۰ میگاوات برق را دارد، وصل شود.
او ابراز امیدواری کرد که انجینران این شرکت بتوانند تا ساعات پایانی امروز دوشنبه، (۲۷ حمل) ۳۰۰ میگاوات برق ازبیکستان را به صورت کامل دوباره وصل کنند.
رییس عمومی برشنا تصریح کرد، ضرر اقتصادی قطع شدن لین برق به این شرکت اندک است.
به گفته‌ وی، پارک‌های صنعتی، شرکت‌ها و مردم از متضررین اصلی در این بخش استند.
او گفت که تنها زیان برشنا این است که برق حرارتی در هر کیلووات حدود ۱۴ افغانی برای این شرکت تمام می‌شود و برشنا ناگزیر است که آن را در بدل ۲.۵ تا ۶ افغانی به مردم بفروشد.
مطابق توافق‌نامه‌ جدید خرید برق از ازبیکستان، برشنا در صورت قطع شدن برق به کشور ازبیکستان جبران خساره نمی‌پردازد.
قطع شدن برق کابل انتقادهای زیادی را در چند روز گذشته در پی آورده و به قول برخی از باشندگان، کار و فعالیت را عملاً در این شهر فلج کرده است.
از سویی هم، تخریب پایه‌ برق از سوی گروه طالبان، روز گذشته واکنش شدید اعضای مجلس سنا را در پی داشت. برخی از اعضای مجلس سنا در واکنش به تخریب پایه‌های برق می‌گویند که طالبان با این اقدام‌شان، بلندگوهای مساجد را خاموش کرده‌اند.
با این همه، شرکت برشنا می‏گوید که تا پایان امروز برق کابل وصل می‏شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا