آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانسیاست

جنرال روس:

۲۵۰۰ عضو داعش در مرز افغانستان و پاکستان جا به جا شده است

یک فرمانده ارتش روسیه گفته است که در یک سال اخیر بیش از ۲۵۰۰ عضو گروه داعش از سوریه به نوار مرزی افغانستان و پاکستان منتقل شده است.


یک فرمانده ارتش روسیه گفته است که در یک سال اخیر بیش از ۲۵۰۰ عضو گروه داعش از سوریه به نوار مرزی افغانستان و پاکستان منتقل شده است.
آناتولی سیدروف آمر قرارگاه متحد سازمان امنیت جمعی، در گفت‌وگو با اسپوتنیک افغانستان گفته است: در حال حاضر طبق ارزیابی کارشناسان، در افغانستان بیش از ۲۰ گروه تروریستی فعالیت می‌کند که در ترکیب آن‌ها حداقل ۵۰ هزار جنگجو، از جمله ۴۰ هزار نفر آن مربوط به گروه تندرو طالبان شامل می‌باشد.
به گفته وی، طبق ارزیابی‌های آن‌ها، تعداد نیروهای گروه تروریستی داعش در حدود ۲ الی ۳ هزار نفر است که بخش زیادی از آن‌ها در حدود ۱٫۵ هزار نفر در شرق کشور در مناطق همجوار با پاکستان و در ولایات نورستان، کنر و ننگرهار فعالیت می‌کند و استحکام مواضع اسلام‌گرایان در مناطق یادشده به پذیرش ایدئولوژی داعش توسط قبایل و همچنان موجودیت تعداد قابل ملاحظه افراد مسلح سازمان‌های مختلف افراطی که توسط ساختارهای نظامی پاکستان در جریان عملیات ضد تروریستی به خاک افغانستان رانده شده ارتباط دارد.
این جنرال روس خاطرنشان کرده که یک منبع دیگر حضور گسترده ترورستان داعش در شرق افغانستان، افزایش تعداد تروریستان سوریه است. در یک سال اخیر بیش از ۲۵۰۰ عضو گروه داعش از سوریه به نواحی مرزی افغانستان و پاکستان منتقل شده‌ است.
وی در پاسخ به سوال دیگری که چگونه می‌توان مشکل مربوط به انتقال سلاح در هلی‌کوپترهای ناشناخته و جنگجویان داعش را به افغانستان حل کرد؟ گفته که قرارگاه متحد سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی، معلومات موثقی درباره انتقال سلاح و جنگجویان داعش به افغانستان در اختیار ندارد.
سیدروف در بخش دیگر سخنان خود در مورد وضعیت امنیتی مناطق مرزی هم‌جوار با شمال افغانستان گفته است که بدون شک افغانستان در حال حاضر منبع اساسی تهدید تروریستی در آسیای مرکزی شمرده می‌شود که خاک آن توسط گروه‌های تروریستی بین‌المللی به مثابه پایگاه برای گسترش نفوذشان در منطقه بررسی می‌شود.
آقای سیدورف با بیان این‌که این خطر را رهبری همه دولت‌های همجوار افغانستان و همچنان سازمان‌های بین‌المللی، مانند سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی و جامعه دول مستقل درک می‌کنند، خاطرنشان کرده که به این ارتباط مجموعه اقدامات هم به سطح ملی هم در چارچوب سازمان‌های یادشده در راستای جلوگیری از امکان گسترش افراط‌گرایی و تشکل هسته‌های تروریستی در آسیای مرکزی اتخاذ می‌گردد.
او تأکید کرده که اوضاع آرام و قابل کنترول در مناطق همجوار مرزی با افغانستان در نتیجه این تلاش‌ها و همچنان امکان واکنش به موقع به چالش‌ها برای امنیت دول عضو سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا