آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانسیاستمنطقه

دیدار اتمر و جنجوعه در روسیه؛ بر عملی شدن توافقات دو کشور تاکید شد

مشاور امنیت ملی کشور در دیدار با همتای پاکستانی خود تاکید کرده که توافقات اخیری که میان رهبران دو کشور انجام شده باید جنبه عملی پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور در حاشیه نهمین نشست امنیتی مقامات بلند پایه در شهر سوچی روسیه، با ناصر جنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان دیدار کرد.
در این دیدار هر دو طرف در باره پرانسیب‌های هفت‌گانه که هنگام سفر نخست‌وزير پاکستان به کابل روی آن توافق صورت گرفته بود، بحث و گفت‌وگو کردند.
آقای اتمر در این دیدار تاکید کرد که برای عملی‌شدن توافقات و پرانسیب‌ها یک پلان عملی ساخته شود تا تمام اصول در زمان معین آن جنبه عملی بگیرد.
وی همچنان گفت که اعتماد میان حکومت‌ها زمانی به میان آمده می‌تواند که در پهلوی گفت‌وگوها اقدامات عملی صورت گیرد.
آقای ناصر جنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان نیز تعهد سپرد که کشورش در راستای عملی‌شدن توافقات اخیر میان کابل- اسلام‌آباد گام‌های عملی بر می‌دارد.
در سفر شاهد خاقان عباسی به کابل میان افغانستان و پاکستان مواد آتی توافق شده بود:
۱- پاکستان از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت کند.
۲- هر دو کشور اقدامات مؤثری را در برابر جنگجویان و عناصری که تهدیدهای امنیتی را متوجه هر یک از دو کشور می‌سازند، روی دست گیرند.
۳- هردو کشور تعهد می‌‌سپارند که به هیچ کشور، شبکه، گروه یا فردی اجازه استفاده از قلمرو‌های‌شان را برای فعالیت‌های ضد دولتی در برابر هر یک از دو کشور ندهند.
۴- به منظور عملی‌شدن اقدامات توافق شده، هر دو کشور میکانیزم را برای ارزیابی، همآهنگی و تأیید از طریق افسران ارتباطی، ایجاد کنند.
۵- هردو کشور تعهد می‌‌سپارند که از نقض حریم فضایی و ارضی همدیگر اجتناب کنند.
۶- هر دو کشور از شیوه ملامت‌‌سازی همدیگر اجتناب نموده و به جای آن، برای رسیدگی به اختلافات و نگرانی‌های متقابل، از میکانیزم‌های همکاری در چهارچوب پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی استفاده نمایند.
۷- به منظور تطبیق پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی و اصول حمایوی فوق‌الذکر، هر دو کشور گروه‌های کاری و میکانیزم‌های لازم را به تأسی از پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی ایجاد کنند.
گفتنی است که پس از این توافقات هم نظامیان پاکستانی به حریم هوایی و تمامیت ارضی کشور حمله کرده و چند بار مناطق شرقی و جنوبی کشور را بمباران کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا