آخرین اخبارجهانسیاست

اعتراضات علیه گشایش سفارت امریکا در قدس، بیش از ۱۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت

همزمان با افتتاح سفارت امریکا در قدس، ده‌ها هزار فلسطینی در مرز غزه دست به اعتراض زدند که این اعتراضات به خشونت کشیده شد و منابع می‌گویند که تاکنون دست کم ۱۲ فلسطینی کشته و صدها نفر دیگر زخم برداشته‌اند.
بی بی سی نوشته است، اعتراض‌ها در مرز غزه با درخواست بازگشت به سرزمین‌های پدری، از چند هفته پیش آغاز شده و امروز با افزایش چشمگیر شرکت‌کنندگان در تجمع‌های اعتراضی به اوج خود رسیده است.


به گفته مسئولان صحی در غزه، در تظاهرات امروز یک نوجوان ۱۴ ساله هم با شلیک نیروهای اسراییلی جان خود را از دست داده است.
شمار کشته‌های فلسطینی از آغاز اعتراضات مرز غزه در حدود یک ماه و نیم پیش تا امروز به حدود ۵۵ نفر رسیده است.
تصاویری که از این تظاهرات منتشر شده، نشان‌دهنده استفاده گسترده از گاز اشک‌آور علیه معترضان فلسطینی است. مرز باریکه غزه و اسرائیل منطقه‌ای تحت تدابیر سخت امنیتی است و واکنش ارتش اسراییل به ناآرامی‌ها در این منطقه تندتر از مناطق دیگر است.
ارتش اسراییل در ارتباط با تظاهرات غزه گفته است که« در برابر هر گونه فعالیت ترورویستی به زور متوسل می‌شود و برای جلوگیری از حملات علیه اسراییل وارد عمل خواهد شد.»


در بیت‌المقدس مراسم گشایش سفارت‌خانه امریکا که با دستور جنجالی دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا صورت می‌گیرد، بعد از ظهر امروز دوشنبه ۱۴ اپریل با حضور ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد آقای ترامپ برگزار می‌شود.
بنابر قوانین بین‌المللی و پنج دهه موضع رسمی دولت‌های آمریکا، شرق بیت‌المقدس بخشی از سرزمین‌های اشغالی بوده است. فلسطینیان شرق بیت‌المقدس را برای پایتخت کشور مستقل آینده خود در نظر دارند.
ارتش اسراییل اجازه ورود این معترضان را به بیت‌المقدس نمی‌دهد و انتظار می‌رود گذرگاه قلندیا که ورودی شهر است، همچون گذشته صحنه درگیری شدید میان فلسطینیان و ارتش اسراییل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا