آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

سیگار:

برنامه‌های امریکا برای ثبات در افغانستان، منجر به بی‌ثباتی شده است

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه خود از نتیجه معکوس تلاش‌های امریکا برای باثبات کردن اوضاع در افغانستان خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری دید، سیگار گفته که امریکا میلیاردها دالر هزینه کرده است تا مناطق آسیب‌پذیر افغانستان با ثبات شوند، ولی در جاهایی این تلاش‌ها نتیجه معکوس داشته و اوضاع را حتی بدتر کرده است. سیگار گفته است که برنامه‌های عمرانی که بخشی از پروژه ایجاد ثبات در نقاط مختلف افغانستان را تشکیل می‌داد، بدون آگاهی لازم از شرایط افغانستان تدوین شده بود.
در گزارش جدید این نهاد آمده است که کاخ سفید در رابطه با بازسازی افغانستان اهدافی غیرعملی برای خودش تعیین کرد.
این گزارش می‌افزاید که بعد از سال ۲۰۰۱، امریکا نگاهی اغراق‌آمیز در مورد توانایی‌های آن کشور برای بازسازی و اصلاحات در نهادهای دولتی افغانستان داشت.
در همین حال، در این گزارش به عنوان مثال ذکر شده است که نیروهای امنیتی بر گروهای امدادرسان فشار می‌آوردند تا مثلاً در محله‌ای که هنوز با تهدید طالبان مواجه بود ساختمان مکتبی را بازسازی کنند. این نوع نگرش باعث به انجام نرسیدن برخی از پروژه‌های عمرانی شد.
جان ساپکو، سربازرس سیگار گفته است که زمان‌بندی یکسان عملیات نظامی با تلاش‌های ثبات‌سازی واقع‌بینانه نبود. عملیات‌های نظامی نتیجه آنی ولی ناپایدار داشت در حالی‌که روند ثبات‌سازی زمانبر بود.
از سویی هم آقای ساپکو افزده که برخلاف دستاوردهای نظامی، تلاش‌ برای ایجاد ثبات پیچیده و دشوار است و مرتباً به توجه و تمویل و تجهیز نیاز دارد. در مورد افغانستان، قبل از اینکه پروژه‌های ثبات‌سازی جان بگیرد، وضعیت امنیتی تغییر می‌کرد.
این گزارش تلاش کرده است تا اهداف استراتژیک امریکا را در افغانستان در برابر پولی که هزینه شده و نتیجه‌هایی که به دست آمده ارزیابی کند.
این گزارش نتیجه گرفته است که امریکا نتوانسته در عرصه ایجاد ثبات در افغانستان به اهداف استراتژیک خود دست یابد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا