آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

تروریستان داعشی اهل بریتانیا در افغانستان آموزش می‌بینند

سفیر کشور در بریتانیا به تازه‌گی فاش کرده است که تروریستان داعشی بریتانیایی پس از شکست در سوریه و عراق به افغانستان آمدند.



سفیر کشور در بریتانیا به تازه‌گی فاش کرده است که تروریستان داعشی بریتانیایی پس از شکست در سوریه و عراق به افغانستان آمدند.
سید طیب جواد سفیر افغانستان در بریتانیا گفته است که افراطی‌ها نه تنها تهدیدی برای افغانستان، بلکه برای انگلستان نیز است.
سفیر افغانستان به روزنامه دیلی میل گفته است:« تروریستان داعشی – شهروندان بریتانیا با اصلیت پاکستانی – در مرز بین افغانستان و پاکستان پیدا شده‌اند. برای آن‌ها کمی آسان است تا در این نقطه جهان فعالیت کنند. آن‌ها نه تنها تهدیدی برای افغانستان بلکه برای بریتانیا نیز است.»
گروه تروریستی داعش طی دو سال گذشته بعد از این که خلافت خود خوانده آن‌ها در سوریه و عراق شکست خورد، به افغانستان آمد. صفوف آن‌ها با پناهنده شدن دیگر گروه‌های تروریستی به خصوص طالبان پاکستانی، افزایش یافته است.
باور بر این است که حدود ۹۰۰ شهروند بریتانیایی برای مبارزه در کنار داعش به عراق و سوریه سفر کرده‌اند و شمار صدها تن دیگر هنوز نامعلوم است.
آقای جواد گفته است که نمی‌داند آیا تروریستان داعشی بریتانیایی از عراق و سوریه به افغانستان آمده باشند و از جزئیات این که در حال حاضر کجا هستند، چیزی نگفته، ولی افزوده است که جنگجویان خارجی از افغانستان به عنوان زمین آموزشی مهارت‌های جدید هراس‌افکنی استفاده می‌کنند تا هراس‌افکنی را به کشورهای خودشان صادر کنند.
وی هشدار داده است:« این افراد به افغانستان تعلق ندارند، بنابرین بودن برای همیشه در آنجا برایشان سخت خواهد بود و پس از گذشت چند ماه و یک سال به کشور خودشان بازگشت خواهند کرد.»
به گفته وی، تفاوت‌های فرهنگی زیادی بین تروریستان اروپایی، عرب و افغانستانی‌ وجود دارد. آن‌ها همچنان از سوی مردم افغانستان استقبال نمی‌شوند؛ به همین لحاظ بعد از مدتی به کشور خودشان باز می‌گردند.
سفیر افغانستان در بریتانیا همچنان گفته است:« شمار تروریستان شهروند بریتانیا که برای این گروه (گروه داعش) در افغانستان مبازره می‌کنند، به ۱۰۰ نفر نمی‌رسد»، اما جزئیات بیشتر نداده است.
وی افزوده است:« داعش در افغانستان یک گروه تروریستی پیچیده است که از تروریستان رانده شده از سوریه و عراق، تروریستان پاکستانی، جنایت‌کاران فرصت‌طلب، جنگ‌سالاران و قاچاق‌بران مواد مخدر تشکیل شده است.»
سفیر افغانستان ادامه داده که جنگ موثر و بی‌وقفه بر ضد این گروه در کشور جریان دارد و اجازه داده نمی‌شود که افغانستان تبدیل به پناهگاهی برای تروریستان خارجی شود.
آقای جواد افزوده است که مذاکرات بین مقامات افغانستان و بریتانیا در مورد راه‌اندازی یک برنامه آموزشی جدید برای خلبانان نیروی هوایی افغانستان در انگلستان جریان دارد. وی امیدوار است که در درازمدت انگلستان یک اکادمی آموزشی برای نیروهای هوایی افغانستان در یکی از شهر های کشور، مانند کابل ایجاد کند.
ماه گذشته، ترزا می نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که بریتانیا ۴۴۰ سرباز دیگر به افغانستان برای آموزش نیروهای محلی اعزام می‌کند که با این سربازان، مجموعاً نیروهای بریتانیایی موجود در افغانستان، به حدود ۱۱۰۰ تن می‌رسد.
نیروهای بریتانیایی در سال ۲۰۱۴ از کشور خارج شدند.
روز گذشته در یک برنامه رادیویی، جنرال « نیک کارتر» رییس جدید ستاد قوای مسلح بریتانیا گفته است که ماموریت در آنجا (افغانستان) بی‌پایان است.
منبع: روزنامه دیلی میل
نویسنده: لاریسا براون
برگردان: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا