آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اقدام پس از فاجعه فایده ندارد/ غزنی را دریابید!

اگر حکومت مرکزی و نهادهای امنیتی همین‌طور دست زیر الاشه بنشینند و تماشا کنند، بدون شک شاهد یک فاجعه انسانی دیگر در غزنی خواهیم بود.


یک بار دیگر نگرانی سقوط ولایت غزنی به دست طالبان شدت گرفته است. غزنی در چند کیلومتری پایتخت از جمله ولایت‌های ناامن محسوب می‌شود. از قرار گزارش‌ها مخالفان مسلح دولت در این بخش کشور تسلط خیره کننده دارند. رهبری حکومت و نهادهای امنیتی بایستی پیش از تکرار فاجعه سقوط این شهر دست به کار شوند.
یک نماینده مردم غزنی در مجلس نماینده‌گان به خبرگزاری دید، خبر می‌دهد که احتمال سقوط غزنی به دست طالبان وجود دارد. طی چند روز گذشته مخالفان مسلح بار دیگر قصد تصرف این ولایت را دارند.
اگر حکومت مرکزی و نهادهای امنیتی همین‌طور دست زیر الاشه بنشینند و تماشا کنند، بدون شک شاهد یک فاجعه انسانی دیگر در غزنی خواهیم بود.
خطر سقوط غزنی به دست طالبان در حالی مطرح می‌شود که مردم غزنی به علت برگزار نشدن و جنجالی شدن انتخابات پارلمانی این ولایت، از حکومت سخت شاکی‌اند. از واکنش مردم و نماینده‌گان غزنی معلوم است که آن‌ها نسبت به عملکرد حکومت فراوان بد بین هستند. حکومت نباید اجازه دهد که این بدبینی‌ها گسترش یابد.
هر اندازه که فاصله مردم از نهاد حکومت و دولت بیشتر شود، به همان مقیاس مخالفان مسلح دولت سود خواهد برد. این مسئله در این چند سال به خوبی تجربه شده و امر پوشیده هم نیست.
زمانی که باور مردم از حکومت کاهش یافت و یا از بین رفت، خیلی راحت طالبان می‌آیند و سربازگیری می‌کنند. از دلایلی که طالبان در روند سربازگیری موفق‌اند؛ یکی همین نارضایتی و فاصله مردم از حکومت است.
حکومت پس از یک فاجعه انسانی در ارزگان خاص تصمیم گرفت هیئتی را برای یافتن حقیقت به این ولایت بفرستد. هیئت کاری نکرده، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفت که جنگ ارزگان خاص یک منازعه قومی است.
توجه حکومت پس از قوع یک بحران توجیه پذیر نیست.
به باور نویسنده، حکومت و نهادهای امنیتی باید پیش از تصرف غزنی به دست مخالفان مسلح وارد اقدام شود و دست از زیر الاشه بردارد.
دست کم غزنی دو ماه پیش به دست طالبان سقوط کرد. طالبان برای چند روز غزنی را به آتش کشیدند. صدها تن از افراد ملکی قربانی شدند و بیش از صد تن از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور کشته شدند.
غزنی نباید بار دیگر به دست طالبان سقوط کند. حکومت باید متوجه باشد که تامین امنیت از مسئولیت‌های حکومت است.
اختر سهیل _ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا