آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

سناریوی جنگ مناطق مرکزی؛ از انتخابات ریاست جمهوری تا امنیت شمال

آقایان نبیل و کوهستانی گفته‌اند که بارها این موضوع را در مجالس و نشست‌های متعدد‌ به حکومت و مسئولان امنیتی گوشزد کرده‌اند ولی جدی گرفته نشده است.


شبانگاه گذشته ولسوالی جاغوری ولایت غزنی سقوط کرده و در پی آن صدها باشنده کابل دست به اعتراض زده و خواستار توجه حکومت به آن مناطق شدند.
در این میان، خبر می‌رسد که راه‌های منتهی به ارگ از سوی پولیس کابل بسته شده و احتمال می‌رود که مظاهره چیان به سوی ارگ بروند.
به گزارش خبرگزاری دید، شب گذشته ولسوالی جاغوری ولایت غزنی که از چندی به این طرف زیر تهدید و حملات طالبان قرار داشت سقوط کرده و به دست آن گروه افتاد.
هرچند نظرات متفاوتی در این زمینه ابراز می‌شود و گفته شده که گروه طالبان در این ولسوالی مرتکب جنایات گسترده شده است، ولی جاوید کوهستانی و رحمت‌الله نبیل دو کارشناس و چهره امنیتی کشور به این باور هستند که حملات گسترده بالای مناطق مرکزی طرحی است که باید اجرا می‌شد.
جاوید کوهستانی می‌گوید که حملات طالبان بالای مناطق مرکزی کشور ربط مستقیم به انتخابات آینده ریاست جمهوری دارد.
کوهستانی: رابطه منطقی و فلسفه جنگ هزاره‌جات با قدرت گره خورده است، درک هماهنگی‌های این سناریو بسیار دشوارنیست؛ اما نگاه کمی عمیق می‌خواهد. باید بگویم که بزرگان گویا با صدای توپ بیدار نشدند. خدایشان بیامرزاد.
به باور کوهستانی، طرح این است که آرای مردم هزاره تقلیل یافته و از میلیونی به هزاری برسد:« چند سال قبل بگونه واضح دلیل کشیدن جنگ بشمال را توضیح دادم، کسی نشنید و پایگاه‌های اجتماعی جنبش و جمعیت و حوزه نفوذ شان بهم ریخت و امروز جایگاه سال‌های پیشین را ندارند و بخصوص جنبش و دوستم و حال نوبت به هزاره هاست که محیط شان زیر کنترول گروه‌های مسلح قرار گیرد و آرای شان از میلیون به هزار برسد، چون در انتخابات ریاست جمهوری آینده چند حوزه محدود آرا وجود دارد و این که جنگ در مناطق امن دیگر در شمال کابل، هرات، غور و برخی دیگر تشدید شود شک نکنید.»
در همین حال، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی کشور نیز گفته است که حمله بالای مناطق مرکزی به ویژه جاغوری از دو سال پیش طرح شده بود.
نبیل:« حمله بر ولسوالی‌هاى جاغورى و مالستان غزنى دو سال قبل از طرف طالبان طرح شده بود.»
به باور آقای نبیل، طالبان می‌خواهند از طریق تسلط بر این مناطق دهلیز جدیدی برای ناامن ساختن مناطق شمال کشور ایجاد کنند.
آقای نبیل افزوده است:« طالبان می‌خواهند از طريق جاغورى، مالستان، دايكندی و غور دهليز ديگرى بخاطر نا آرام ساختن ولايات شمال باز نمايند.»
آقایان نبیل و کوهستانی گفته‌اند که بارها این موضوع را در مجالس و نشست‌های متعدد‌ به حکومت و مسئولان امنیتی گوشزد کرده‌اند ولی جدی گرفته نشده است.
با این همه، از چند روز به این طرف حملات گسترده طالبان بالای مناطق مرکزی ادامه داشت و شب گذشته ولسوالی جاغوری ولایت غزنی سقوط کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا