آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

وزیر زراعت:

کلکسیون ملی درختان مثمر افغانستان در آسیای مرکزی بی‌مانند است

نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید کلکسیون ملی درختان میوه‌دار کشور که در ۲۰۰۸ تأسیس شده در آسیای مرکزی بی‌مانند است.


نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید کلکسیون ملی درختان میوه‌دار کشور که در ۲۰۰۸ تأسیس شده در آسیای مرکزی بی‌مانند است.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای درانی در گرامی‌داشت از دهمین سال تاسیس کلکسیون ملی انواع درختان میوه‌‌دار در وزارت زراعت گفت که در این کلکسیون بیش از ۹۳۰ نوع درخت میوه نگهداری می‌شود.
درانی گفت:« این کلکسیون که به نام خزانه‌ میوه‌جات هم یاد می‌شود، در ذات خود در آسیای مرکزی مانند ندارد. این بسیار مهم است که حداقل در این حوزه به این کیفیت کلکسیونی وجود ندارد.»
وزیر زراعت گفت:« اکثراً در گذشته این طور هم بود که ما از دیگر مناطق نهال وارد می‌کردیم اما گاهی خشک می‌شد و گاهی با محیط تلفیق نمی‌کرد، حاصل خوب نمی‌داد. اما، در نتیجه‌ تمام مطالعات ما و منطبق با محیط این نهال‌ها را مطالعه و جمع‌آوری کردیم، حالا برای هر زون نهال‌هایی تولید می‌کنیم که باعث رشد تولید و افزایش کیفیت شود.»
آقای درانی تاکید کرد که کلکسیون ملی درختان میوه‌دار، به عنوان یک مرکز تحقیقاتی برای باغداران، دانشجویان و نهادهای خصوصی داخلی و بین‌المللی نیز شناخته می‌شود.
هم‌چنان عبدالحمید هلمندی مشاور رییس‌ جمهور در امور زراعت و انکشاف دهات، در این مراسم گفت که ایجاد کلکسیون‌های درختان‌ مثمر بر رشد اقتصاد و تجارتی شدن حاصلات این درختان کمک می‌کند.
به گفته‌ او، با ایجاد چنین کلکسیون‌هایی می‌توان پی برد که چه نوع میوه‌جاتی در بازارها بیش‌تر فروش دارد.
در همین حال «ماوریزیو سیان» رییس بخش انکشاف اتحادیه اروپا در افغانستان، در این همایش از کلکسیون درختان میوه‌دار افغانستان به عنوان یک «خزانه‌ ژنیتیکی ارزش‌مند» یاد کرد و گفت باید از این کلکسیون برای رشد اقتصادی افغانستان استفاده شود.
آقای ماوریزیو سیان افزود که برای رشد اقتصادی باید سکتور خصوصی بیش‌تر مورد حمایت و تقویت قرار بگیرد.
او افزود که اتحادیه اروپا به عنوان یکی از نهادهای حامی دولت در راستای استحکام ارتباط میان سکتورهای عامه و خصوصی، تلاش بیش‌تری خواهد کرد.
باید گفت که کلکسیون ملی درختان میوه، یک مرکز زنده برای ذخیره‌ درختان گوناگون میوه است و در آن، ۹۵ درصد درختان میوه‌ موجود کشور نگهداری می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا