آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

عطامحمد نور:

خط سرخ ما در مذاکرات باید واضح باشد/ اگر مقاومت دوم شکل بگیرد، احزاب قدرتمند در کنار نظام می‌ایستند

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی که در نخستین نشست شورای عالی مصالحه ملی سخن می‌گفت، بر وضاحت خط سرخ نظام در مذاکرات صلح تاکید کرده و گفت که احزاب قدرتمندی که در گذشته علیه طالب جنگیده‌اند، در آینده نیز در صورت شکل‌گیری مقاومت دوم، در کنار قوای مسلح کشور از ارزش‌های نظام دفاع خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، رییس اجرایی جمعیت اسلامی امروز شنبه(۱۵قوس) در نشست شورای مصالحه ملی گفت که داشتن خط سرخ در مذاکرات مهم بوده و نباید به طرف مقابل اجازه داده شود که روی ارزش‌های در مذاکرات دست بگذارد.
به گفته آقای نور، اگر خط سرخ وجود نداشته باشد، در مذکرات ممکن انحلال قوای مسلح، یا پارلمان کشور یا قانون اساسی یا نظام مطرح شود که در آن صورت دچار مشکل می‌شویم.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی همچنان تاکید کرد که ایجاد شورای عالی مصالحه ملی نهایت مهم است و این پیام را به طالبان ارائه می‌کند که سران نظام در یک صف واحد ایستاده و متحد هستند.
او ضمن پیشنهاد این موضوع که باید در روند صلح از تمام نهادهای اکادمیک، جامعه مدنی، اساتید دانشگاه و صاحب نظران مشوره گرفته شود، افزود که بهتر است از همین اکنون روی برنامه عدالت اجتماعی کار شود.
آقای نور همچنان پیشنهاد کرد که کمیته‌های کاری شورای مصالحه ملی فعال شود و کار روی برنامه سازی در روند صلح آغاز گردد.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در بخشی از سخنانش از نبود برنامه مدون در پالیسی روند صلح انتقاد کرده و تاکید کرد که باید یک برنامه مدون برای موضع گیری‌های سیاسی رهبران وجود داشته باشد تا همه از یک موضع و یک صف واحد در روند صلح سخن گفته بتوانند.
آقای نور در رابطه به حضور احزاب قدرتمند در تحکیم پایه‌های نظام نیز اشاره کرده و گفت که در گذشته این احزاب علیه طالب جنگیده‌اند و اگر امروز نیز وضعیت به صورتی پیش برود که نیاز به ایجاد مقاومت دوم باشد، در کنار قوای مسلح کشور ایستاد شده و از ارزش‌های نظام دفاع خواهند کرد.
گفتنی است که امروز شنبه(۱۵ قوس) نخستین نشست شورای مصالحه ملی با حضور سیاسیون برجسته کشور در ارگ برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا