آخرین اخبارافغانستانسیاست

آصف درانی: بیشتر از سه جنگ با هند، پاکستان از افغانستان آسیب دیده

خبرگزاری دید: نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان گفته که این کشور بیشتر از سه بار جنگی که با هند شده، از افغانستان اسیب دیده است. او به افزایش حملات انتحاری و طا-لبان پاکستانی اشاره کرده است.

آصف درانی این موضوع را روز گذشته (چهارشنبه، ۵ ثور) در یک نشست بین‌المللی یک روزه زیر نام «پاکستان در چشم‌انداز جئوپلتیک در حال ظهور» که از سوی موسسه مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد (آی‌اس‌اس‌آی) و موسسه آلمانی «فردریش‌ ایبرت» سازماندهی شده بود، بیان کرده است.

وی افزوده است که طی دو دهه گذشته بیش از ۸۰ هزار پاکستانی در جنگ با تروریسم کشته شده‌اند و این روند هنوز ادامه دارد.

درانی خاطرنشان کرده است: «حملات تحریک طا-لبان پاکستانی به مناطق مرزی پاکستان ۶۵ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد افزایش یافته است».

براساس بیانیه انجمن دفاع پاکستان، درانی در این نشست اذعان کرده که در کنار کشته شدن ۸۰ هزار شهروند این کشور به‌شمول هشت هزار نظامی، حدود ۱۵۰ میلیارد دالر نیز آسیب اقتصادی دیده است.

به باور این مقام پاکستانی، بیشتر اعضای تی‌تی‌پی حملات‌شان بر نظامیان این کشور را در خاک افغانستان زیر سلطه طا-لبان برنامه‌ریزی می‌کنند.

درانی همچنان آن‌چه مشارکت شهروندان افغانستان در جنگ علیه نیروهای پاکستانی عنوان کرده، ابراز نگرانی کرده است.

نماینده ویژه پاکستان تصریح کرده است: «پس از خروج نیروهای خارجی این امید وجود داشت که صلح در افغانستان سبب صلح در منطقه شود، اما چنین انتظاراتی کوتاه‎مدت بود».

بربنیاد اطلاعات، برخی دیگر از شرکت‌کننده‌گان این نشست بر رفع محدودیت‌های آموزشی و کاری که توسط طا-لبان علیه زنان اعمال شده است، تاکید کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا