آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

آغاز یازدهمین دور گفت‌وگوی امنیتی هرات در تاجیکستان

خبرگزاری دید: ‏یازدهمین دور گفت‌وگوی امنیتی هرات با تمرکز بر مسئله «صلح و ثبات» در افغانستان در دوشنبه تاجیکستان آغاز شد. کارشناسان جهانی، سیاستمداران و نمایندگان کشورهای مختلف در این گفت‌وگو‌ها گردهم آمده تا در مورد وضعیت بحرانی افغانستان صحبت کنند.

این کنفرانس دو روزه با خوشامدگویی رنگین دادفر سپنتا رییس بورد مشورتی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان و وزیر امور خارجه پیشین افغانستان آغاز شده است.

سپنتا در افتتاحیه این برنامه، در مورد چالش‌های جاری در افغانستان از زمان سقوط جمهوری اسلامی و ظهور حکومت طا-لبان سخنرانی کرد.

او در مورد مهاجرت هزاران شهروند افغانستان و ادامه مبارزه زنان برای حقوق و آزادی‌های اساسی صحبت کرده و این موضوعات را به عنوان شاخص‌های اصلی وضعیت وخیم کشور عنوان کرده است.

سپنتا رویکرد جامعه بین‌المللی را برای تعامل با طا-لبان به طور انتقادی بررسی کرده و نسبت به کارآمدی چنین تعاملاتی ابراز تردید و نگرانی کرده است.

وی بر اهمیت تلاش یکپارچه و فراگیر برای برقراری دموکراسی و صلح واقعی در افغانستان با احترام به ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و قومی مختلف آن تاکید کرده است.

وزیر پیشین خارجه همچنین از ایالات متحده و ناتو خواسته تا سهم خود را در عواقب پس از خروج از افغانستان بپذیرند.

او خواستار همکاری بین‌المللی برای اصلاح وضعیت شده و از موضع جهانی که حقوق اساسی بشر و ارزش‌های دموکراتیک را حمایت می‌کند، دفاع کرده است.

در حالی که یازدهمین دور گفت‌وگوی امنیتی هرات ادامه دارد، موضوع «تصور مجدد افغانستان: راه‌های رو به جلو» عمده‌ بحث‌های این دور از گفت‌وگوها را در بر می‌گیرد و تلاش جمعی برای تجسم و تلاش برای یافتن راه‌حل‌های بهتر برای بحران کنونی افغانستان پس از طا-لبان را برجسته می‌سازد.

گفتنی است که نشست امنیتی هرات به دنبال نشست مخالفان طا-لبان در مسکو دایر می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا