آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهم

اتاق بازرگانی ایران و افغانستان: طا-لبان آزمایشگاه مناسب و کارشناس سوخت ندارد

خبرگزاری دید: رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در واکنش به بازگرداندن تانکرهای سوخت ایران از افغانستان گفت طا-لبان آزمایشگاه مناسب و کارشناس ندارد. محمود سیادت توانایی حکومت طا-لبان در سنجش کیفیت سوخت را زیر سوال برد و گفت احتمال اشکال و خطا در آزمایشات وجود دارد.

به نقل از افغانستان اینترنشنال؛ محمود سیادت برخلاف ادعای طا-لبان، سوخت صادراتی ایران را «با کیفیت» دانسته و گفته «سوخت باکیفیت نه فقط ایران بلکه کشورهای دیگر از جمله ترکمنستان هم برگشت خورده است.»او توضیح داد: «واقعیت این است که افغانستان امکانات آزمایشگاهی مناسبی ندارد و این مشکل نه تنها در دولت سرپرستی طا-لبان، بلکه در دولت جمهوریت هم وجود داشت.»

آقای سیادت گفته کل خریداران سوخت خود افغانستانی ها هستند و هیچ ایرانی سوخت را به افغانستان منتقل نمی‌کند.

به گفته وی، بازرگان افغان سوخت را از ایران خریداری و منتقل می‌کنند و بنزین و گازوئیلی که شرکت پالایش ایران می‌فروشد تاکنون برگشت نخورده است.

خبرنامه‌های اداره ملی استندرد طالبان نشان می‌دهد که این گروه تنها در حدود یک ماه گذشته ۲۴۳ تانکر نفت «بی‌کیفیت» را از بندرگاه‌های نیمروز و فراه به ایران بازگردانده است.

این تانکرها از دوشنبه، ۱۴ حوت تا پنجشنبه، ۱۶ حمل به ایران برگشت داده شده‌اند.

با اینحال؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان می‌گوید: «هنوز سیستم کامل منطقی و اصولی در بسیاری از بخش‌های افغانستان منجمله آزمایشگاه‌های این کشور حاکم نیست.»

رئیس این نهاد مشترک بازرگانان ایرانی و افغان در عین حال از مذاکرات با طا-لبان خبر داده و گفته در گفت‌وگوها به این گروه پیشنهاد شده آزمایشگاه‌هایی را در ایران به عنوان آزمایشگاه مرجع قبول کنند و قبل از ارسال کالا آزمایشاتی با مشخصاتی که مورد نظر خود آنها است، انجام شود.

او تاکید کرده که طا-لبان یا باید آزمایشگاه‌های خود را تجهیز کند و یا پیشنهاد ایران را بپذیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا