آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

اتحادیه اروپا و هند بر آتش‌بس و تعامل مثبت طالبان برای موفقیت روند صلح تاکید کردند

اتحادیه اروپا و هند در اعلامیه‌ای مشترک می‌گویند توقف خشونت و برقرای آتش‌بس و تعامل طالبان با حسن‌نیت برای موفقیت روند صلح افغانستان ضروری است.


به گزارش خبرگزاری دید، اتحادیه اروپا به تازگی با نشر اعلامیه مشترک جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اس. جی‌شنکر وزیر امور خارجه هند حمایت قاطع و مستمر خود را از یک روند صلح فراگیر به رهبری و مالکیت افغانستان اعلان کردند.
این اعلامیه مشترک تأکید می‌کند که هر گونه توافق سیاسی در افغانستان باید از حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی تمام مردم افغانستان، از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها حفاظت کند و بر مبنای دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و توسعه‌ای دو دهه گذشته تحت چارچوب قانون اساسی مردم‌سالار باید صورت گیرد.
اتحادیه اروپا و هند سطح بلند غیرقابل قبول خشونت‌ها علیه نیروهای ملی افغانستان، افراد ملکی و ترورهای هدفمند فعالان حقوق مدنی، علما و خبرنگاران را محکوم کرده و خواستار آتش‌بس فوری، جامع و دایمی شدند.
اعلامیه مشترک بیان کرده است: توقف موثر و بی‌قید و شرط خشونت‌ها برای ایجاد شرایط مناسب جهت ادامه مذاکرات معنادار و ایجاد اعتماد بین طرفین، اعتماد در میان مردم افغانستان و برای نشان دادن تعهد واقعی طالبان به صلح پایدار ضروری است.
وزیر خارجه هند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه بیان داشته‌اند که انتظار دارند روند صلح به افغانستانی که امضاکننده منشور سازمان ملل متحد است، منجر شود و ارزش‌ها و حقوق بنیادی را حفظ کند.
دو جانب همچنین روی این ضرورت توافق کردند که همسایگان افغانستان و جوانب ذیدخل منطقه‌ای تسهیل‌کنندگان فعال و صادق در جهت حل و فصل پایدار، باثبات و صلح‌آمیز درگیری در این کشور باشند.
این اعلامیه در ادامه اظهار داشته که مبارزه با تروریزم، اقتصاد غیرقانونی، از جمله قاچاق مواد مخدر و استخراج غیرقانونی معادن، مهار پولشویی و تمویل تروریزم و جلوگیری از قاچان انسان برای تأمین صلح در افغانستان و بهبود کل منطقه حیاتی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا