آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا:

از مقاومت مسلحانه علیه طا-لبان حمایت نمی‌کنیم/ شرایط به رسمیت شناختن طا-لبان فراهم نیست

خبرگزاری دید: نماینده‌ی ویژه‌ اتحادیه اروپا برای افغانستان در پایان سفر خود به این کشور، موضع عدم حمایت از مقاومت مسلحانه علیه طا-لبان را تکرار کرده و افزوده که شرایط برای به رسمیت شناختن طا-لبان به عنوان دولت قانونی افغانستان فراهم نیست.

توماس نیکلاسن در بیانیه‌ای که روز گذشته (۱۹ ثور) منتشر شده، گفته است که بسیاری از «افغان‌»ها ادعای طا-لبان مبنی بر پایان جنگ را تصدیق می‌کنند و این را فرصتی می‌دانند که از آن برای ختم چرخه‌ خشونت استفاده شود.

نیکلاسن افزوده است: «در این زمینه، من موضع صریح اتحادیه اروپا مبنی بر عدم حمایت سیاسی، مادی یا غیره از مقاومت مسلحانه‌ افغانستان را تکرار می‌کنم».

او همچنین گفته است که طا-لبان را تشویق می‌کند تا با گفت‌وگو با اقشار جامعه‌ افغانستان، یک راه بدیل ارائه دهند.

نماینده‌ ویژه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ خود با اشاره به نشست اخیر در دوحه گفته است که این نشست یک ابتکار خوشایند سازمان ملل متحد بود تا یک‌بار دیگر افغانستان را در کانون توجه قرار دهد.

به‌گفته‌ او، در بحث‌ها دیدگاه ثابتی وجود داشت این‌که شرایطی فراهم نیست که جامعه‌ بین‌المللی طا-لبان را به‌عنوان یک دولت قانونی به رسمیت بشناسد.

نماینده‌ ویژه اروپا در عین حال گفته است که تعامل با طا-لبان و دیگر‌ «افغان‌»ها باید برای رسیدگی به نگرانی‌های مشترک از جمله امنیت و مبارزه با تروریزم ادامه یابد.

به‌ گفته‌ او، حکومت فراگیر حمایت از حقوق بشر، جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی و قاچاق انسان، مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر و ثبات اقتصاد افغانستان نیز ضروری است.

نماینده‌ ویژه اروپا در ادامه بیانیه‌ خود گفته است که او در جریان سفرش به افغانستان با مقام‌های طا-لبان، از جمله رییس استخبارات دیدار کرده است.

همچنین در بیانیه‌ نیکلاسن آمده است که طا-لبان یک‌بار دیگر تعهد قاطع شان را برای مبارزه با داعش تکرار کرده‌اند.

او در بخشی از بیانیه‌ خود وضعیت بشردوستانه در افغانستان را همچنان تیره‌وتار خوانده و گفته است که بیش از ۲۸ میلیون «افغان» نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

با این حال، نیکلاسن اشاره کرده است که تنها هفت درصد از درخواست ۴.۶ میلیارد دالری سازمان ملل تأمین شده است.

او در بیانیه‌ خود خواستار لغو محدودیت‌ها علیه زنان و دختران نیز شده است.

به‌ گفته‌ نماینده‌ اروپا، منع کار زنان برای سازمان ملل، موانع چالش‌برانگیزی برای یوناما و نهادهای کمک‌رسان ایجاد می‌کند.

او اضافه کرده است که بسیاری از جنبه‌های دیگر وضعیت حقوق بشر در افغانستان همچنان عمیقاً نگران‌کننده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا