آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهم

افشاگر جنایات جنگی استرالیا در افغانستان منتظر صدور حکم

خبرگزاری دید: دیوید مک براید، فردی که برای نخستین بار اسنادی از قتل غیرنظامیان توسط نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان را در اختیار خبرنگاران قرار داده بود، قرار است حکم او در این باره  امروز دوشنبه(۱۷ ثور) صادر شود.

روزنامه د ستری، روز گذشته ، یکشنبه (۱۶ ثور) در گزارشی آورده است که قرار است از او در این جلسه دادگاه پرسیده شود که چرا دست به افشاگری زده و آیا از این عمل خود پشیمان است یا خیر.

این وکیل سابق نظامی به همراه دو رسانه در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ علیه جنایات جنگی نیروهای استرالیایی در افغانستان افشاگری کرد که در پی آن پلیس به دفاتر ای بی سی نیوز در شهر سیدنی حمله کرد.

این دادگاه در شرایطی برگزار می شود که دیوید مک براید، قبل از این در دادگاه امنیت ملی به جرائمی مانند افشای اطلاعات محرمانه، دزدی اموال مشترک المنافع و نقض قانون دفاع اعتراف کرده بود.

دولت استرالیا از اعضای ناتو و بخشی از نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا است که در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند. حضور نظامی این دولت مانند کشورهای دیگر ازجمله انگلیس و امریکا در افغانستان همراه با جنایات جنگی بوده است.

چنانچه که در سال ۲۰۲۰، تحقیقات نظامی استرالیا موسوم به بریتون نشان داد که این کشور نزدیک به ۳۹ غیرنظامی که شامل کودکان و زندانیان می شده را بین سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۶ کشته اند.

پیش از این نیز رسانه های استرالیایی از برگزاری دادگاه علیه جنایات جنگی نیروهای نظامی این کشور در افغانستان خبر داده بودند. به طوری که بن رابرتز اسمیت، عضو سابق بخش خدمات هوایی ویژه استرالیا به دلیل کشتن ۶ غیرنظامی در افغانستان خواستار تجدیدنظر در حکم دادگاه فدرال استرالیا علیه خود شد.

براساس گزارش رسانه های استرالیایی او در سال ۲۰۱۸، در جریات ماموریتش در افغانستان بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ شش شهروند غیرنظامی را در افغانستان کشته است.

اما باید گفت که این جنایات جنگی درحالی در افغانستان از سوی نیروهای نظامی کشورهای خارجی صورت گرفته است که علی رغم افشاگری و وجود اسناد در این رابطه روند بررسی این پرونده ها همواره کند و گاهی با مانع رو به رو شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا