آخرین اخباراجتماعاسلایدشوگزارش

باشندگان کابل؛ نقض قرنطینه و امیدواری به شکست کرونا

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، در شماری از ولایات مثل کابل، هرات، بلخ و بامیان ممنوعیت گشت‌وگذار وضع شد، باشندگان کابل اما، هرچند گاه این ممنوعیت‌ها را برای تهیه مخارج زندگی زیر پا می‌گذارند، ولی امیدوار هستند که کرونا را شکست بدهند.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، در شماری از ولایات مثل کابل، هرات، بلخ و بامیان ممنوعیت گشت‌وگذار وضع شد، باشندگان کابل اما، هرچند گاه این ممنوعیت‌ها را برای تهیه مخارج زندگی زیر پا می‌گذارند، ولی امیدوار هستند که کرونا را شکست بدهند.


به گزارش خبر گزاری دید، کابل تا امروز یکشنبه(۷ثور) بر اساس آمار وزارت صحت عامه ۴۵۲ مورد مثبت کرونا دارد و هر روز هم رو به افزایش است.
در این میان ممنوعیت گشت‌وگذار تا سه هفته دیگر تمدید شده، ولی برخی مردم برای پیدا کردن نان این ممنوعیت‌ها را نادیده می‌گیرند و شهر به حالت عادی بازگشته است.
علی اسدی باشنده کابل که خود مقررات قرنطینه را نقض کرده و ازخانه به خیابان آمده است، از مردم می‌خواهد که تا حد ممکن در خانه بمانند.


وی همچنان گفت دولت باید به مردمی که برای یک لقمه نان به بیرون از خانه می‌آیند توجه کند.
حیدر یکی دیگر از باشندگان کابل از مجبوریت مردم برای خروج و نقض مقررات قرنطینه می‌گوید.
حیدر: قرنطینه هستیم درست است، ولی نانی برای خوردن نداشته باشیم چه کار کنیم؟ مجبور هستیم توصیه‌ها را نادیده بگیریم برای پیدا کردن نان.
وی همچنان گفت درست است دولت می‌گوید قرنطینه است، اگر برای ما مواد ضروری رسانده شود چرا از خانه بیرون بیایم مگر از جان خود سیر شدیم.
شاهد یک باشنده دیگر کابل، توصیه جالبی دارد. او می‌گوید، کسانی که محتاج به نان شب شان نیستند باید مقررات قرنطینه را مراعت کنند.


به باور او، اگر افراد پولدار مقررات را رعایت کنند، می‌توانیم کرونا را شکست بدهیم.
با این حال، واقعات مثبت کرونا در کشور سر صعودی و شتاب بیشتری گرفته و از از کمتر از ۱۰۰ واقعه در یک ماه پیش به بیشاز ۱۵۰۰ واقعه رسیده است. کابل بیشترین جمعیت مبتلا به کرونا را در کشور دارد.
مسئولان صحی کشور اما از عدم همکاری مردم با سکتور صحت شاکی هستند.
وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت می‌گوید، وزارت صحت عامه تلاش خود را می‌کند، ما تمام رهنمودهای صحی جهان را با مردم خود شریک می‌سازیم، چه کارهایی را باید بکنند و سکتورهای دیگر چه مسئولیت دارند، متاسفانه همکاری و هماهنگی مردم با وزارت صحت عامه کم است.
وی همچنان گفت: می‌دانیم که تعدادی از مردم ما بی‌بضاعت هستند و مشکلات دارند، امیدوار هستیم نهادهای مربوطه دولتی و غیر دولتی کمک کنند تا قرنطینه از طرف مردم جدی گرفته شود.
مایار افزود: با تاسف که واقعات ویروس کرونا در افغانستان روز به روز زیاد شده می‌رود خصوصاً در کابل روز افزون است.


سخنگوی وزارت صحت ضمن شکایت از عدم همکاری مردم، هشدار می‌دهد که گردش اجتماعی ویروس آغاز شده و این زنگ خطری برای کل جامعه است.
محمد واعظی استاد دانشگاه و فعال سیاسی در رابطه به خطر ویروس کرونا می‌گوید که این پدیده یک اپیدمی جهانی است و تنها راهکاری که از طرف کارشناس‌ها تایید و پیشنهاد شده است، بحث فاصله گرفتن اجتماعی و قرنطینه است.


به باور آقای واعظی، تجارب جهانی نشان می‌دهد کشورهایی که در قرنطینه موفق بوده‌اند، توانسته‌اند کرونا را مهار کنند و نمونه خوب آن کشور چین و کوریای جنوبی است.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره و تاکید بر عدم توانایی و ظرفیت دولت افغانستان در مبارزه و مهار کرونا، می‌گوید که بدون همکاری مردم از دولت‌های مقتدر هم کاری ساخته نیست، به برسد به حکومت افغانستان که درگیر هزار مشکل دیگر است.
او بر حمایت از نیازمندان، همکاری مردم و اطلاع رسانی دقیق و به موقع برای مهار بهتر کرونا تاکید می‌کند.
آقای واعظی یکی از دلایل عدم پابندی مردم را به قرنطین در کنار فقر، عدم آگاهی از خطر و ضد تبلیغات می‌داند. او بر اطلاع رسانی از طریق متنفذین، کلانتران، ملا امامان و مساجد تاکید دارد.
با این حال، ویروس کرونا در شهرهای مختلف جولان می‌دهد، مردم امیدوار به شکست دادن آن هستند، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند و آینده در هاله‌ای از ابهام و تاریکی قرار دارد.

نویسنده

سید محمد حسین حسینی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا