آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

برگزاری چهارمین نمایشگاه گل زعفران در هرات

در حال حاضر در حدود ۶۰۰۰ هکتار زمین تحت کشت زعفران قرار دارد که باعث اشتعال زایی به بیش از ۱۰۰۰۰ خانواده شده است که انتظار می‌رود امسال حاصلات آن نیز افزایش قابل ملاحظه داشته باشد.


چهارمین جشنواره گل زعفران هرات امروز با اشتراک مسئولان بلند پایه هرات، مسئولان اتحادیه ملی زعفران‌‎کاران افغانستان، دهاقین زعفران‌کار و شماری از شهروندان این ولایت برگزار شد.
هدف از برگزاری این جشنواره؛ تشویق دهقانان زعفران کار، ایجاد فرصت‌ها برای دهقانان به منظور معرفی محصولات‌شان، بازاریابی و همچنان معرفی هرات به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران در کشور عنوان شده است.


به گزارش خبرگزاری دید، بشیر احمد احمدی سرپرست ریاست زارعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات در این جشنواره از فعالیت‌های این اداره در بخش زعفران طی سال جاری از جمله: توزیع ۹۵ تن پیاز زعفران با ارزش مجموعی ۲۴ میلیون افغانی در سطح ولسوالی‌های هرات، توزیع ۲۱ پایه دستگاه خشک کن هوشمند برای زنان زعفران‌کار، توزیع کیت‌های پروسس زعفران، تجهیز لابراتوار کیفیت کنترول، فراهم سازی صادرات و توزیع سرتفکیت‌های بین‌المللی، بلند بردن ارتقای ظرفیت دهقانان زعفران‌کار و توزیع بروشورها جهت آگاهی دهی یاد آوری کرد.
آقای احمدی گفت: در حال حاضر در حدود ۶۰۰۰ هکتار زمین تحت کشت زعفران قرار دارد که باعث اشتعال زایی به بیش از ۱۰۰۰۰ خانواده شده است که انتظار می‌رود امسال حاصلات آن نیز افزایش قابل ملاحظه داشته باشد.

او، حاصلات امسال زعفران هرات را بالغ بر ۱۳ تن پیش‌بینی کرد.
در همین حال، مونسه حسن‌زاده سرپرست مقام ولایت هرات، از کشت زعفران به عنوان یک بدیل ارزشمند مواد مخدر یاد کرده و گفت: حکومت و سکتور خصوصی برنامه‌های مختلف را در جهت رشد این محصول روی دست گرفته و توجه جدی به این گیاه ارزشمند داشته است.
خانم مونسه حسن‌زاده زعفران هرات را به عنوان مرغوب ترین و با کیفیت ترین زعفران در بین ۳۰۰ نوع زعفران جهان یک دستاورد بزرگ اقتصادی برای کشور یاد کرد.
وی گفت ده سال قبل کشت زعفران از یک ولسوالی شروع و امروز به گونه قابل ملاحظه‌ای گسترش یافته است.
اشتراک کنندگان این جشنواره نیز زعفران را بدیل مناسب برای کشت کوکنار بیان کردند.


این جشنواره توسط ریاست زراعت و به همکاری اتحادیه ملی زعفران کاران افغانستان برگزار گردیده است.
جشن نامبرده به مدت دو روز در صحن ریاست زراعت هرات جریان دارد که به تعداد ۲۳ غرفه برای نمایش گل زعفران ایجاد گردیده است.
قابل ذکر است که هرات ۹۰ درصد زعفران کشور را تولید می‌کند که در این راستا ۳۸ انجمن و بیش از ۴۱ شرکت در آن فعالیت و عضویت دارد.
زعفران که در نوشیدنی‌ها و تهیه انواع دارو از آن استفاده می‌شود، در داخل و خارج خریداران فراوانی دارد. در حال حاضر یک کیلو زعفران به قیمت ۵۵ تا ۶۵ هزار افغانی به فروش می‌رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا