آخرین اخبارافغانستانسیاست

بریالی: ارگ هیچ‌وقت شمال را دوست خود ندانست، همیشه به عنوان رقیب می‌دید

عتیق‌الله بریالی معاون پیشین وزارت دفاع در گفت‌وگو با شبکه خبر طلوع گفته است که هیچ‌وقت ارگ چه در زمان کرزی و چه غنی شمال را به عنوان دوست ندانست بل‌که به عنوان رقیب اصلی خود تلقی کرد.
آقای بریالی همچنان در مورد داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت افزود که وی پس از ترور احمد شاه مسعود در پی تضعیف نیروهای جهادی و مقاومت و همکاری با روند «روم» بوده است.
به گزارش خبرگزاردی دید، آقای بریالی در مورد نوع نگاه دولت‌مردان پس از ۲۰۰۱ به جبهه شمال می‌گوید: نگاهی‌که بعد از ۲۰۰۱ در کشور به وجود آمد یک نگاه خصمانه به ارزش‌های جهاد ومقاومت بود ومشخصاً در مقابل شمال بوده، هیچ‌وقت ارگ، چه کرزی و چه غنی شمال را به عنوان دوست نه، بل به عنوان رقیب اصلی خود دانستند و این ریشه از قوم‌ستیزی آن‌ها بود وما در گذشته نیز شاهد این دیدگاه بودیم.
معاون پیشین وزیر دفاع کشور همچنان افزود: دولت امروزی متاسفانه قوم‌گرایی را به اوج خود رسانده حتی تا آن‌جا که پشتون‌ها را نیز به غلجایی ودرانی تقسیم کرده وماشاهد آنیم که در لوی کندهار اکثر احکام آقای غنی اجرا نمی‌شود؛ زیرا آقای غنی در بین شان دیگر جایی ندارد و قبل از غنی، چنین نگاه شیادانه تجزیه کننده هیچ‌وقت سابقه نداشته.
آقای بریالی با اشاره به کارکرد داکتر عبدالله در سه سال عمر حکومت وحدت ملی، او را متهم به تلاش برای تضعیف مجاهدین و جبهه شمال کرد.
وی گفت: دیگر آقای عبدالله نمی‌تواند از منافع جهاد ومقاومت نمایندگی کند، بنابر این از حزب جمعیت اسلامی نمایندگی کرده نمی‌تواند.
بریالی در ادامه اظهار کرده است: با وجودی‌که عبدالله کاندید مورد حمایت جمعیت بود، ولی ایشان هیچ‌کار به نفع جمعیت نکرده‌اند. برعکس با آقای غنی رفتند و درتمام توطیه‌هایی‌که علیه جمعیت اسلامی بود، شریک شدند وعلیه جمعیت همکاری کردند.
آقای بریالی دلیل پس گرفتن حمایت از رییس اجرایی دولت مرکزی را توسط این حزب، تنها اختلاف سیاسی بین آقای نور و عبدالله ندانسته وافزود: اساساً آقای عبدالله بعد از شهادت آمر صاحب مسعود، هیچ‌وقت دریک همراهی باما نبوده، چه در پروسه روم، چه در دوره حکومت آقای کرزی وچه در تصمیم‌گیری‌هایی‌که به منافع عموم ملت افغانستان بوده است.
وی دلیل شکست مذاکرات و مداخله آقای نور را در مذاکرات جمعیت و ارگ، کارشکنی داکتر عبدالله به ضرر جمعیت و تعامل او با ارگ دانست.
گفتنی است که پیش از این عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز، گفته بود که عبدالله پس از این نماینده این حزب در حکومت نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا