آخرین اخباراجتماعاقتصاد و توسعه

بهای دالر از مرز ۸۰ افغانی گذشت

بهای دالر امریکایی در برابر افغانی از یک هفته به این سو افزایش یافته است. بر اساس معلومات سرای شهزاده یا بازار مرکزی ارز افغانستان، روز پنج‌شنبه هفته گذشته هر دالر امریکایی در برابر ۷۹.۵۰ افغانی فروخته می‌شد، اما در روز پنج‌شنبه هفته جاری، بهای هر دالر امریکایی در بازار ارز به ۸۰.۹۵ افغانی رسیده است.
به گزارش خبرگزاری دید، فرنوش رستاقی از صرافان سرای شهزاده، می‌گوید که نرخ دالر از یک هفته به این سو نوسان داشته و رو به افزایش است. به گفته او، جنجال‌ها در بانک مرکزی، وضعیت جاری و حاکم سیاسی و هم‌چنان تبادله گسترده کلدار پاکستانی در بازارها از دلایل افزایش بهای دالر در برابر افغانی می‌باشد.
این در حالی است که حدود یک ماه پیش نیز بهای دالر از مرز ۸۰ افغانی گذشته بود.
بانک مرکزی روز پنج‌‌شنبه خرید یک دالر را ۸۰.۶۱۶۸ افغانی و فروش آن را ۸۰.۸۱۶۸ اعلام کرده است.
این افزایش در چند سال گذشته بی‌سابقه خوانده شده است. این آمارها نشان می‌دهد که بهای دالر در جریان نزدیک به دو ماه گذشته سه افغانی افزایش یافته است.
افزایش دالر در برابر افغانی به صورت مستقیم روی زندگی و قدرت خرید مردم تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود که نرخ مواد اولیه مورد ضرورت آن‌ها در بازارها افزایش پیدا کند.
از جانب دیگر، به تاز‌گی خلیل صدیق نیز از ریاست بانک مرکزی کناره‌گیری کرده است.
این بانک مسئول کنترول و نظارت بر بازار ارز است. دلیل کناره‌گیری او «بیماری و مشکلات شخصی» خوانده شده است. آقای صدیق برای چهار سال ریاست بانک مرکزی را بر عهده داشت.
هرچند استعفای او از سوی ریاست جمهوری پذیرفته شده است، اما خلیل صدیق تا ۲۵ ماه سرطان هم‌چنان به کارش ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا