آخرین اخبارافغانستانپاکستانسیاست

تجارت بین افغانستان و پاکستان به ٢ گذرگاه محدود شده است

خبرگزاری دید: در پی بسته ماندن چندین روزه گذرگاه تورخم، گزارش‌ها حاکی است که تجارت میان افغانستان و پاکستان تنها به دو گذرگاه در خیبرپختونخوا محدود شده است.

به نقل از داون، صادرات پاکستان به دلیل بسته شدن گذرگاه تورخم که نقطه اصلی ورودی بین دو کشور است، با شکست قابل توجهی روبرو شده است و تنها دو گذرگاه کوچک گمرکی در خیبر پختونخوا به تجارت با افغانستان ادامه می‌دهد.

به دلیل چالش‌های پیچیده موجود، تجارت پاکستان با افغانستان پس از توقف کامل مرز تورخم به دو نقطه مرزی کوچک – ایستگاه گمرک غلام خان و ایستگاه گمرک خرلاچی – محدود می‌شود.

یک مقام ارشد گمرک پاکستان گفته که صادرات و واردات و همچنین جریان اقلام ترانزیتی در مرز تورخم که روزانه بیش از ٧٠٠ واسطه نقلیه از آن عبور می‌کرد، متوقف شده است.

به گفته این مقام گمرک، تردد روزانه کامیون‌ها در گمرکات غلام خان و خرلاچی نسبتاً کم است و روز چهارشنبه ١٠٠ واسطه نقلیه باری از این دو نقطه مرزی تردد کردند.

اکثر لاری‌ها در گذرگاه غلام خان هستند که علاوه بر صادرات و واردات کانتینر از افغانستان، محموله‌های ترانزیتی را نیز انجام می‌دهد.

عمده صادرات پاکستان به افغانستان شامل سمنت، سبزیجات، کینو و سایر اقلام فاسد شدنی است.

واردات شامل سبزیجات، به ویژه پیاز و میوه‌ها، مانند سیب است.

پاکستان تلاش می‌کند تجارت را با تحمیل شرایط ویزا برای حمل و نقل از افغانستان تنظیم کند، که برای دولت تحت رهبری طا-لبان و تجار افغانستانی غیرقابل قبول است.

پاکستان معتقد است که اتباع افغانستان باید برای دریافت ویزا اقدام کنند و سپس با استفاده از اسناد تایید شده بین‌المللی به پاکستان سفر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا