آخرین اخبارایرانجهانخبر های مهمسیاست

ترور جنرال سلیمانی نقض منشور سازمان ملل متحد از سوی امریکا بود- گزارشگر ویژه حقوق بشر

یک گزارش تازه گزارشگر ویژه حقوق بشر می‌گوید که ترور جنرال قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس ایران از سوی امریکا، خلاف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد بوده است.

یک گزارش تازه گزارشگر ویژه حقوق بشر می‌گوید که ترور جنرال قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس ایران از سوی امریکا، خلاف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد بوده است.
به نقل از بی بی سی، اگنس کالمرد گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود روی استفاده از پهپادهای نظامی برای ترور و قتل‌های هدفمند تمرکز کرده و نوشته، ایالات متحده امریکا نتوانسته مدارک و شواهدی نشان دهد که از خطر فوری قاسم سلیمانی برای شهروندان امریکایی حکایت و در نتیجه ترور کاروان موترهای حامل او در بغداد را توجیه کند.
خانم کالمرد در گزارش خود تصریح کرده که قتل هدفمند قاسم سلیمانی بر خلاف منشور سازمان ملل متحد روی داده است. او در کنار این ترور به موارد فزاینده استفاده از پهپادهای نظامی برای قتل هدفمند از سوی دولت‌ها اشاره کرده و خواستار تدوین قوانین و مقررات بین‌المللی جدید برای تعیین محدوده قانونی استفاده از پهپادهای نظامی شده است.
قاسم سلیمانی که از او به عنوان مهمترین مقام نظامی در ایران یاد می‌شد، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران آن کشور بود.
او روز سوم جنوری سال ۲۰۲۰ در حالی که به همراه چند نفر دیگر از جمله دو فرمانده ارشد گروه حشد شعبی عراق، در حال ترک میدان هوایی بغداد بود، هدف حمله موشکی پهپادهای ارتش امریکا قرار گرفت و کشته شد.
خانم کالمرد در گزارش جدید خود که قرار است روز پنج‌شنبه هفته روان قرائت و بررسی شود آورده: «جنرال ارشد قاسم سلیمانی، مدیر استراتژی و عملیاتی ایران در عراق و سوریه بود، اما فقدان تهدید فوری از سوی او علیه جان کسی، موجب می‌شود که اقدام امریکا (برای قتل هدفمند او) غیرقانونی محسوب شود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا