آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تعجیل و تاخیر؛ سیاست زیکزاکی ترامپ در افغانستان

اگر تازه ترین موضع رییس جمهور امریکا را با آنچه حداقل در یک هفته اخیر گفته بررسی کنیم، به وضوح دیده می‌شود که پر از تناقض است.

قرار بود در پایان روز سه‌شنبه( ۵ سنبله) نمایندگان گروه طالبان و نمایندگان ایالات متحده امریکا متن توافق‌نامه صلح را نهایی کنند که این طور نشد. سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان، اعلام کرده بود که آخرین نکات توافق‌نامه صلح نهایی خواهد شد. گزارش‌هایی وجود دارد که سخنان تازه دونالد ترامپ، روی گفت‌وگو‌های قطر تاثیر گذاشته و سبب گردیده است که در روز سه‌َشبنه، متن توافق‌نامه صلح میان طرفین نهایی نشود. پیش‌تر گزارش شده بود که توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان در آستانه امضا شدن قرار دارد. آقای ترامپ رییس جمهور امریکا که می‌خواهد قهرمان جنگ ۱۸ ساله‌ افغانستان باشد، در تازه‌ترین مورد گفته که این کشور برای خروج از افغانستان عجله ندارد و هیچ جدولی در این زمینه تدوین نشده است.
این در حالی است که مقامات امریکایی پیوسته تاکید می‌کردند که برای رسیدن به توافق‌نامه صلح با طالبان و همچنان برای خروج عجله دارند. اگر تازه ترین موضع رییس جمهور امریکا را با آنچه حداقل در یک هفته اخیر گفته بررسی کنیم، به وضوح دیده می‌شود که پر از تناقض است. رویکرد شتاب‌زده امریکا برای رسیدن به صلح و خروج از افغانستان، برای کابل موجب نگرانی گردیده است. از جانب دیگر طالبان نیز به خوبی توانسته‌اند از این موضوع بهره‌برداری کنند. برای همین، در امضای توافق‌نامه صلح زیاد عجله ندارند. برخی از رقبای سیاسی دونالد ترامپ در آستانه دور جدید انتخابات ریاست جمهوری امریکا، به آقای ترامپ هشدار می‌دهند که در مسئله افغانستان، نباید از عجله کار گرفته شود و برای تکرار نشدن یک سپتمبر دیگر از احتیاط کار گرفته شود. تا همین دم برداشت طالبان از روی آوردن امریکا به مذاکره این بوده که کاخ سفید در جنگ افغانستان شکست خورده است. برای همین طالبان در مذاکرات از موضع برتر صحبت می‌کنند. ممکن است هشدار رقبای سیاسی آقای ترامپ در واشنگتن او را وا داشته باشد تا اندکی تغییر موضع دهد و از رویکرد شتاب‌زده فاصله بگیرد. در حال حاضر جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها در ارتباط به گفت‌وگو‌های صلح و اوضاع افغانستان باهم یک رقابت انتخاباتی دارند. بسیاری از چهره‌های حزب دمکرات از آقای ترامپ انتقاد دارند که او تروریزم و بنیادگرایی را در افغانستان نادیده می‌گیرد که برای منافع امریکا تهدید است. آقای ترامپ که در انتخابات سال ۲۰۱۶ پایان جنگ افغانستان را وعده کرده بود و اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری جدید، امضای توافق‌نامه صلح با طالبان و خروج نیرو‌های امریکایی می‌تواند برایش یک دستاورد تلقی شود. امضای توافق‌نامه صلح با طالبان می‌تواند یک خوراک انتخاباتی برای ترامپ باشد. اخیراً سفیر ایالات متحده امریکا در سفر‌ش به بلخ در دیدار با والی این ولایت گفت که برای این کشور صلح ارجحیت دارد تا انتخابات. براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، کمتر از یک ماه دیگر به روز انتخابات در ششم میزان باقی مانده است. تا این‌جای کار سخنان ترامپ و رویکرد شتاب‌زده امریکا روی مذاکرات قطر و افکار عمومی کشور تاثیر داشته و طبیعی هم است. آقای ترامپ رییس جمهور یک کشور است و بدون شک روی سخنان او حساب می‌شود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا