آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تلاش ناکام ترامپ برای خروج و آنچه به «برادر» گفته بود

ترامپ مدعی است که وی به ملا برادر گفته بود اگر طالبان عملیات تهاجمی را آغاز کند، ایالات متحده به افغانستان باز خواهد گشت و «چنان ضربه‌ سختی به شما (طالبان) بزند که هرگز نخورده باشید.» ادعای که نمایندگان طالبان آن را رد می‌کنند

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
تصمیم‌های دقیقه نود ترامپ در رابطه به افغانستان، تلاش‌های ناکام وی برای خروج کامل نیروهای امریکایی تا ختم ۲۰۲۰ و جزئیات بیشتر از تماس تیلفونی ترامپ با ملا برادر معاون سیاسی گروه طالبان در ماه مارچ ۲۰۲۰ میلادی.
سرویس خبری «آکسیوس» در مطلبی تحت عنوان «جنگ ترامپ با جنرال‌هایش» به تصمیم‌های اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده برای بیرون کشیدن نیروهای امریکایی از افغانستان و مناطق خاورمیانه، افریقا و اروپا پیش از مراسم تحلیف رییس جمهور جو بایدن پرداخته است.
«جان مک انتی» یکی از محبوب‌ترین مشاوران دونالد ترامپ، تکه کاغذی به جنرال بازنشسته ارتش «داگلاس مک گرِگور» داد که چند یادداشت روی آن نوشته شده بود.
وی توضیح داد: «این کاری است که رییس جمهور (ترامپ) از شما می‌خواهد».
• ما را از افغانستان بیرون کنید
• ما را از سوریه و عراق خارج کنید
• خروج از آلمان را تکمیل کنید
• ما را از افریقا خارج کنید
در ادامه این مطلب به جزئیات اختلافات بین ترامپ و مقامات وزارت دفاع و خارجه امریکا بر سر خروج نظامیان از افغانستان پرداخته و اینکه تلاش‌های ترامپ برای خروج کامل از افغانستان تا ختم سال ۲۰۲۰ چگونه به ناکامی انجامید. ترامپ در روزهای اخیر ریاست جمهوری‌اش چندین مقام را عزل و نصب کرد.
در بخشی از این مطلب به مکالمه تیلفونی ترامپ در ماه مارچ ۲۰۲۰ با ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی گروه طالبان اشاره شده است.
ترامپ دلیل کشته نشدن هیچ نیروی امریکایی طی یک سال در افغانستان را مکامله تیلفونی‌اش با ملا برادر خوانده است؛ مکالمه‌ای که گفته می‌شود نخستین گفت‌وگو بین رییس جمهور امریکا و رهبران طالبان است.
ترامپ مدعی است که وی به ملا برادر گفته بود اگر طالبان عملیات تهاجمی را آغاز کند، ایالات متحده به افغانستان باز خواهد گشت و «چنان ضربه‌ سختی به شما (طالبان) بزند که هرگز نخورده باشید.» ادعای که نمایندگان طالبان آن را رد می‌کنند.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان نظر متفاوتی دارد؛ اینکه ترامپ در مکامله با برادر هرگونه گفت‌وگو در مورد قصاص مطرح کرده باشد را رد می‌کند. وی گفت که رییس جمهور «هیچ فشاری وارد نکرد و نه هم تهدید و هشداری صادر کرد.» سخنگوی طالبان این مکالمه تیلفونی را «صمیمانه و عادی» توصیف کرد.
ذبیح مجاهد همچنین می‌گوید که رهبران طالبان از زمان روی کار آمدن دولت جدید به طور مستقیم با بایدن یا آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه صحبت نکرده‌اند و تنها از طریق زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان هماهنگی کرده است.
ترامپ به تازگی در مصاحبه‌ای با آکسیوس به نگرانی‌هایش در مورد ترک میلیاردها دالر تجهیزات نظامی در نتیجه خروج شتاب‌زده از افغانستان نیز اشاره کرده که به لحاظ لوجستیکی پیچیده بود.
ترامپ می‌گوید: شما آن صحنه‌ها را (در ویتنام) با هلیکوپترها به یاد دارید، درست است، کسانی که روی تجهیزات گرفته بودند؟ شما چنین چیزی نمی‌خواهید و من هم چنین نمی‌خواهم».
با این حال، ترامپ دستور فوق‌العاده «خروج در هشت هفته» را امضا کرده بود.

نویسنده

جاناتان سوان و زاکاری باسو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا