آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

جمال خاشقجی به دستور محمد بن سلمان کشته شد

سازمان اطلاعات ملی امریکا اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی آمر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور در استانبول بوده است.

سازمان اطلاعات ملی امریکا اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی آمر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور در استانبول بوده است.
به نقل از آناتولی، سازمان اطلاعات ملی ایالات متحده روز گذشته در گزارشی اعلان کرد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی قتل جمال خاشقجی را تأیید کرده بود.
در این گزارش آمده است: با توجه به واقعیت‌هایی مبنی بر این که بن سلمان میکانیزم‌های تصمیم‌گیری در عربستان را کنترول می‌کند، اقدامات خشونت‌آمیز برای سرکوب مخالفان در خارج از کشور انجام می‌دهد و مشاور ارشد و تیم امنیتی او نیز در این حادثه دست داشته‌اند، به این نتیجه رسیدیم.
این گزارش با همکاری سازمان‌های اطلاعاتی مربوطه از جمله آژانس اطلاعات مرکزی «سیا» امریکا در سال ۲۰۱۸ تهیه شده بود، اما دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین این کشور اجازه انتشار آن را نداد.
جمال خاشقجی روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی و ستون‌نویس واشنگتن‌‌پست دوم ماه اکتوبر ۲۰۱۸ به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.
دولت ریاض در ۲۰ اکتوبر همان سال قتل خاشقجی را در داخل کنسولگری عربستان سعودی تایید کرد.
دادستان کل عربستان سعودی اعلام کرد که ۵ تن از متهمان پرونده قتل خاشقجی به اعدام و سه مظنون نیز مجموعا به ۲۵ سال حبس محکوم شده‌اند.
دادستانی استانبول ۳۱ اکتوبر سال ۲۰۱۹ در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ قبلی خفه و کشته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا