آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلحگزارش

شورای علمای شیعه:

حمله بر شیعیان به خاطر تعلق به یک مذهب فقهی است/ از روند صلح و حفظ ارزش‌ها حمایت می‌کنیم

شورای علمای شیعه افغانستان می‌گوید که حمله بر مراکز فرهنگی و عبادی شیعیان هدفمند و سیستماتیک بوده و مصداق نسل کشی است. این شورا گفت که حمله بر شیعیان به خاطر تعلق به یک مذهب فقهی صورت می‌گیرد. شورای علمای شیعه از روند صلح و حفظ ارزش‌ها نیز حمایت کرد.


به گزارش خبرگزاری دید، شورای علمای شیعه افغانستان امروز پنجشنبه(۶جوزا) در یک نشست خبری گفت که از سال ۱۳۸۰ با حضور نیروهای ناتو در کشور، شیعیان افغانستان به خاطر تعلق مذهبی بارها مورد حمله قرار گرفته‌اند و تازه‌ترین مورد آن حمله بر مکتب سیدالشهدا در کابل است.
حجت السلام محمد فیاض سخنگوی شورای علمای شیعه افغانستان در این نشست، در پیوند به حمله تروریستی بر مکتب سیدالشهدا گفت که همه علمای شورای اهل تشیع افغانستان با خانواده قربانیان همدردی می‌کنند و خواستار محاکمه عاملان این حمله هستند.


سخنگوی شورای علمای شیعه هم چنان افزود که شورای علما بر اساس ارشادات دینی و عقلانیت در جهت رفاه ملی و وحدت ملی تلاش می‌کند تا از اختلافات قومی، زبانی، سمتی و … جلوگیری نماید. تا این ملت در آتش نفاق‌های قومی نسوزد.
آقای فیاض افزود که شورای علمای شیعه افغانستان از پروسه صلح عادلانه حمایت می‌کند و دیدگاه‌هایش را مبتنی بر عدالت و اخوت و منافع ملی به طرف‌های روند صلح ارائه کرده است که حفظ دستاوردها و ارزش‌ها در تمام عرصه‌ها و آتش‌بس سراسری و پایدار از نکات برجسته دیدگاه‌های این شورا است.
در بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان آمده است که جنگ‌های تباه کنننده نیابتی در راستای اهداف بیگانان سال‌ها است که گلوی مردم ملکی را می‌فشارد. از سال ۱۳۸۰ با حضور ناتو در کشور انتظار می‌رفت که تروریزم در کشور نابود گردد، صلح و ثبات و امنیت به وجود آید اما از آن تاریخ تاکنون شاهد سوانح تلخ و روزافزون ناامنی در کشور می‌باشیم.


در بیانیه آمده: با تاسف باید یاد آور شد که در سال‌های اخیر شیعیان افغانستان بخاطر تعلق به یک قوم و مذهب فقهی به گونه خاص مورد حمله گروه‌های ترویستی بوده است.
بیانیه حملات تروریستی علیه مراکز و نهادهای فرهنگی شیعیان را مصداق نسل کشی خوانده است: در این سال‌ها به گونه متواتر اماکن عمومی مربوط به شیعیان از سوی گروه‌های تروریستی مورد حملات انتحاری و انفجاری قرار گرفته است. حملات انتحاری و انفجاری که مصداق نسل کشی می‌باشد علیه شعیان انجام شده…
در همین حال، سید حسین عالمی بلخی می‌گوید که طرح امنیتی غرب کابل در گذشته تهیه و چندین بار به مقامات امنیتی پیش‌کش شد، متاسفانه پاسخ مثت دریافت نشد.


به گفته او، طرح کنونی نیز که روی میز رییس جمهور قرار دارد به اساس طرح گذشته و اندکی حذف و اضافات تهیه شده است.
عالمی بلخی ابراز امید واری کرد: امیدواریم به زودی سرنوشتش مشخص شود، اگر این طرح از نظر کارشناسان رد شود، به این معنا نیست که امنیت مردم گرفته شود، در هر صورتی باید به این هم توجه شود. اگر طرح عملی نشود، شورای علما متناسب با زمان و شرایط تصمیم خواهد گرفت.
در این نشست خبری، اولیا شهدای مکتب سید‌اشهدا نیز سخن گفته تاکید کردند که عاملان این رویداد باید شناسایی شود.


گفتنی است که در حمله تروریستی بر مکتب سیدالشهدا دست کم ۸۷ تن کشته شده و بیش از ۱۵۰ تن زخم برداشت. مسئولیت این رویداد را تاکنون هیچ گروه و فردی به دوش نگرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا