آخرین اخبارجهانسیاست

خروج از افغانستان؛ تعلل بایدن در نشر گزارش «پسا-اقدام»

خبرگزاری دید: یک سال پس از پایان جنگ امریکا در افغانستان، دولت بایدن هنوز گزارش‌های پسا-اقدام را در مورد پایان حضور نظامی ایالات متحده، خروج آشفته و تسلط طا-لبان بر افغانستان منتشر نکرده است.


به نقل از سی‌بی‌اس، گزارش‌های وزارت دفاع و امور خارجه امریکا که دوره بین فبروری ۲۰۲۰ و خروج ایالات متحده در اگست ۲۰۲۱ را به بررسی گرفته، هفته‌هاست که تکمیل شده‌اند، اما دولت بایدن همچنان در حال بررسی و حذف موارد محرمانه آن است.
اگرچه محتویات و نتیجه‌گیری این گزارش‌ها نامعلوم است و مشخص نیست که – همه یا بخشی – از آن منتشر می‌شوند، اما مقامات دولت بایدن اذغان می‌کنند که انتقادات مشروع در باره برنامه‌ریزی خروج، به‌ویژه از سوی وزارت خارجه امریکا وجود دارد.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری به تاریخ ۱۵ اگست گفت که گزارش وزارت امور خارجه «به گونه‌ای طبقه‌بندی شده است که بتوان از هر منبع اصلی مناسب استفاده کرد».
پرایس افزود: امید و انتظار ما این است که بتوانیم عناصر آن گزارش را به صورت عمومی منتشر کنیم.
داکتر کالین کال معاون وزیر دفاع ایالات متحده در امور سیاسی به تاریخ ۸ اگست به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم این وظیفه همه ماست که نه فقط نگاه دقیقی به روزهای پایانی در افغانستان بلکه به ۲۰ سال درگیری باندازیم. برای وزیر دفاع مهم است، برای کاخ سفید مهم است، برای اعضای کانگرس مهم است و من امیدوارم تا جایی که ممکن است ما سعی کنیم ارزیابی خارج از سیاست و بدون کسب امتیاز را انجام دهیم.
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا چندی پیش به خبرنگاران گفته است که وزارت خارجه هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار این گزارش ندارد.
یک مقام وزارت دفاع امریکا روز چهارشنبه به سی‌بی‌اس نیوز گفت که «بررسی محرمانه» وزارت دفاع که سندی جدا از بررسی وزارت خارجه است، کامل شده و به وزیر دفاع سپرده شده است.
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا نیز به خبرنگاران گفته است: ما گفتیم زمانی که همه نهاد‌ها بررسی‌های خود را انجام دادند، بررسی جامعی انجام خواهیم داد. بنابراین، این روند ادامه دارد.
با این حال، یک سال پس از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان دولت امریکا تا کنون از نشر گزارش پسا-اقدام خودداری کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا