آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

داعش در افغانستان، پاکستان و هند؛ تحلیل وضعیت در ٢٠٢٤ چگونه خواهد بود؟ (٣)

داعش هند IS-H به هدف قرار دادن برخی از جوامع مسلمان که ممکن احساس کنند در دورنمای سیاسی منطقه و پان-هند به حاشیه رانده شده اند، ادامه خواهد داد. این امر ممکن است منجر به توسعه سازمان‌های مبتنی بر سربازگیری توسط داعش هند IS-H شود، که ممکن است افراد بالقوه را برای آموزش به سراسر مرز بفرستد

یک ولایت فعال؟ آینده داعش در ولایت هند

به تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۹، داعش یک ولایت اختصاصی برای هند اعلام کرد که گروه‌های وابسته و همدل محلی را تحت کنترول اداری ولایت داعش-هند یا (IS-Hind IS-H) قرار می‌دهد و یک شخصیت مرکزی به طور مستقیم به شورای المهاجر گزارش می‌دهد. هدف داعش- هند IS-H افزایش استخدام محلی و تحریک مجدد ستیزه‌جویان اسلام‌گرا در منطقه است. برای این منظور، IS-H چندین کمپاین تبلیغاتی را برای جمع‌آوری هواداران در سطح «پان» هند به راه انداخت.

در ابتدا، داعش هند IS-H استراتژی جذب افراد وابسته و هوادار هندی طرفدار داعش، از جمله جوانان محلی افراطی از کرالا و کشمیر و جنگجویان با تجربه‌ای را که در مناطق تحت کنترول داعش در افغانستان فعالیت می‌کردند، بررسی کرد. برای کنتر‌ول متمرکز، گروه‌های وابسته محلی مانند انصار الخلافه جامو و کشمیر و واحد کرالا به همراه جندول خلیفه کشمیر به طور مستقیم از داعش دستور می‌گرفتند. با آن هم، معماری سلسله مراتبی داعش هند IS-Hind تحت تسلط رادیکال‌های محلی کشمیر قرار گرفت و نفوذ آن‌ها را در منطقه محدود کرد.

اتحاد نامقدس برای کشمیر؟

امروز به نظر می‌رسد که رابطه بین شبه‌نظامیان داعش، وابستگان آن‌ها و سایر گروه‌های شبه‌نظامی فعال در مقایسه با موضع داعش در پاکستان، افغانستان و سایر نقاط جهان، روان‌تر است. با قطبی شدن روزافزون جنبش جهادی در مناطقی که در بالا تجزیه و تحلیل شد، گروه‌های اسلام‌گرای فعال در منطقه تحت تأثیر تمایزات یا اعتقادات مذهبی گروه‌ها قرار نمی‌گیرند.

هند با جمعیت زیادی از مسلمانان، برخلاف سایر کشورها، همچنان کاهش حملات ستیزه‌جویان را تجربه می‌کند، که تا حد زیادی مدیون قابلیت‌های قوی ضد تروریزم است؛ امری که پس از حمله پولواما در سال ۲۰۱۹ تغییر عمده‌ای به خود گرفت. امروز، توانایی ضد تروریزم دولت هند، میکانیزم عملیاتی داعش هند IS-H را تحت فشار قرار داده است. در نتیجه، هیچ فعالیت عملیاتی در اوایل سال ۲۰۲۳ وجود نداشته است و این گروه تنها دو حمله در سال ۲۰۲۲ انجام داده است.

تحت فشار شدید، IS-H ممکن است توجه خود را برای تقویت رسانه/تبلیغات خود در زمان باقی مانده ۲۰۲۳ متمرکز کند. این مسیر را می‌توان در اعلامیه خبرگزاری رسمی‌اش تحت نام «نشیر الهند» در ۱۳ اپریل ۲۰۲۲ دنبال کرد. داعش هند همچنین ممکن است به دنبال تقویت تبلیغات خود با استفاده از رسانه‌هایی مانند التذکره و البرهان باشد. علاوه بر این، این گروه یک مرکز رسانه‌ای جدید الجوهر راه‌اندازی کرد و اولین نسخه خود از یک مجله تبلیغاتی انگلیسی را با عنوان صراط الحق منتشر کرد. نویسنده پیش‌بینی نمی‌کند که IS-H حضور تاکتیکی خود را حفظ کند یا حملاتی را در آینده نزدیک انجام دهد، اما ممکن است با انتشار ادبیات تبلیغاتی با استفاده از رسانه‌های وابسته به داعش بر فضای رسانه‌های اجتماعی تسلط یابد و تبلیغات را به یک استراتژی اصلی در کشمیر تبدیل کند.

داعش هند IS-H به هدف قرار دادن برخی از جوامع مسلمان که ممکن احساس کنند در دورنمای سیاسی منطقه و پان هند به حاشیه رانده شده اند، ادامه خواهد داد. این امر ممکن است منجر به توسعه سازمان‌های مبتنی بر سربازگیری توسط داعش هند IS-H شود، که ممکن است افراد بالقوه را برای آموزش به سراسر مرز بفرستد. با این حال، با توجه به مسیر فعلی، IS-H ممکن است جذب هواداران خود را به صورت محلی برای ترجمه/تفسیر و انتشار مطالب تبلیغاتی در سطح پان هند افزایش دهد. با توجه به گفته‌های فوق، چشم‌انداز ستیزه‌جویی در کشمیر حداقل از منظر تاکتیکی دریچه‌ را به روی داعش-خراسان ISKP بسته است، با این حال ممکن است همچنان به دنبال بیعت با گروه‌های وابسته در حال افزایش باشد که ممکن است زیر پرچم خود غیرنظامیان و نیروهای امنیتی را در منطقه هدف قرار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا