آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

در میان اجساد به دنبال عزیزانمان گشتیم

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: خانواده‌های قربانیان انفجار خونین صبح روز جمعه در آموزشگاه کاج واقع دشت برچی شهر کابل، روایت‌های غم‌باری از وضعیت آشفته پس از حادثه و انتقال زخمیان و اجساد قربانیان به شفاخانه‌ها روایت می‌کنند.


بستگان و خانواده‌های دانش‌آموزهای کشته شده در این انفجار خونین می‌گویند که به دنبال جنازه عزیزان شان در میان اجساد قربانیان در شفاخانه‌ها گشته‌اند.
هرچند طالبان آمار ابتدایی قربانیان را ۱۹ کشته و ۲۷ زخمی اعلان کرده‌اند، اما شماری از خانواده‌های قربانیان می‌گویند که تعداد تلفات بیشتر از چیزی است که طا-لبان می‌گویند.
ضیا رضایی پدر «ستاره» یکی از قربانیان حمله تروریستی روز گذشته به خبرگزاری دید گفت: زمانی که از وقوع انفجار خبر شدیم و مردم گفتند که کورس کاج را هدف قرار داده، فوراً به ستاره زنگ زدم، تیلفونش زنگ می‌خورد ولی کسی جواب نمی‌داد، بعد از چند لحظه خاموش شد.
رضایی افزود، زمانی که تیلفون ستاره خاموش شد به کورس کاج رفته ولی نیروهای طا-لبان به آن‌ها اجازه نداده‌ و گفته‌اند که اینجا هیچ کسی نمانده، بروید شفاخانه‌ها را بیبنید.
رضایی: بعد از آن چند نفر از اعضای خانواده تقسیم شدیم و هر کس یک شفاخانه را دیدیم ولی اثری از ستاره نبود.
پدر ستاره ادامه داد: بالاخره به شفاخانه محمد علی جناح رفتیم و آنجا نیز نیروهای طا-لبان اجازه نمی‌دادند، بعد از چند ساعت اجازه دادند و ما رفتیم و اول در میان زخمیان «ستاره» را جستجو کردیم، ولی پیدا نتوانستیم بعد از آن رفتیم در میان کشته شدگان جستجو کردیم و جسدش را پیدا کردیم.
وی می‌گوید که آمار تلفات بالای صد تن بوده چون در چند شفاخانه که خودش رفته بود تلفات متفاوت بوده است.
محمد حسین سروری برادر یکی از قربانیان این حمله تروریستی به خبرگزاری دید، گفت: شکیلا صنف دوازدهم را تمام کرده بود و برای راه‌یافتن به دانشگاه آمادگی کانکور می‌خواند.
سروری می‌گوید که یکی از دوستان تماس گرفت و گفت که کورس کاج را زده‌اند، ببیبن شکیلا کجا است، فوراً به شکیلا زنگ زدم ولی تیلفونش خاموش بود، دقایقی منتظر ماندیم که شاید تیلفونش روشن شود و یا خودش به خانه برگردد، ولی هیچ خبر از شکیلا نشد.
او می‌گوید: وقتی به طب عدلی رسیدم، شکیلا را از کفش‌هایش شناختم، چون دقیق رنگ کفش‌هایش یادم بود، وقتی پلاستیک را باز کردم دیدم که شکیلا جان باخته است.


در سال‌های اخیر بار ها مراکز اموزشی، مکاتب و مساجد شیعیان در افغانستان هدف حملات تروریستی قرار گرفته و این حملات صدها قربانی گرفته است.
حمله بر مکتب سیدالشهد در دشت برچی، حمله بر آموزشگاه موعود، حمله بر کورس کوثر دانش و … از خونین‌ترین حملات تروریستی در منطقه شیعه نشین غرب کابل بوده است.
محمد حسین سروری همچنان گفت که اگر طا-لبان توانایی تامین امنیت را ندارند، باید جغرافیای ما را مشخص کنند تا خود مردم امنیت فرزندان شان را تامین کند.
از سویی هم علی‌سینا صدیقی برادر ساجده یکی از زخمیان حادثه روز گذشته می‌گوید که بعد از تماس‌های مکرر اطلاع یافتیم که ساجده زخمی شده است.
وی می‌گوید که وقتی به شفاخانه ایمرجنسی رسیده‌اند خانواده‌های زیادی آمده بودند و همه داد و فریاد داشتند که اجازه ورود به آنها داده شود، ولی با اصرار زیاد موفق نشدند.
علی‌سینا گفت: ما تاکنون ساجده را ندیدیم که چقدر زخمی شده و وضعیت‌اش چطور است، فقط نیروهایی که در شفاخانه ایمرجنسی بودند، می‌گفتند که بروید همه خوب هستند و تشویش نکنید.
بعد از وقوع حمله تروریستی روز جمعه، شماری از شهروندان برای اهدای خون به زخمیان این رویداد به شفاخانه محمد علی جناح رفتند، ولی با ممانعت نیروهای طا-لبان مواجه شده و با خشونت از ساحه پراگنده شدند.


گفتنی است که مطابق آمارهای کنونی، در حمله خونین روز جمعه بر آموزشگاه کاج، دست کم ۴۹ دانش‌آموز کشته شده و ۹۷ تن دیگر زخم برداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا