آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

رفیع فاضل:

دفتر شورای امنیت ملی پالیسی‌ساز است/ در کار اجرایی هیچ نهاد امنیتی دخالت نداریم

رفیع فاضل معاون تخنیکی شورای امنیت ملی می‌گوید که این نهاد در ساختار دولت افغانستان یک نهاد پالیسی ساز و نظارت کننده است و در کار اجرایی وزارت‌های امنیتی و دفاعی هیچ نوع مداخله ندارد.


به گزارش خبرگزاری دید، رفیع فاضل معاون تخنیکی شورای امنیت ملی در یک بحث تلویزیونی روز پنجشنبه(۷ اسد) گفت که میان نهاد شورای امنیت ملی و دفتر شورای امنیت ملی تفاوت وجود دارد.
او گفت: شورای امنیت ملی عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری در امور امنیتی و سیاست خارجی است، دفتر شورای امنیت ملی مسئولیت سکرتریت و دارالانشای جلسات شورای امنیت ملی را به عهده دارد و در کنار کارهای دبیرخانه‌ای ما مسئولیت داریم تا مسایل پالیسی را به پیش ببریم.
بر اساس گفته‌های آقای فاضل، دفتر شورای امنیت ملی دو دهه قبل بر اساس یک فرمان تقنینی رییس جمهور اسبق ایجاد و تاسیس شد و قبلاً هم چنین کارهایی در آن انجام می‌شد، ولی رسانه‌ای نمی‌شد.
او تصریح کرد که «اکنون ما این جلسات را رسانه‌ای می‌سازیم به خاطری که مردم علاقه دارند که بدانند نهادهای امنیتی چه کار انجام می دهند».
آقای فاضل در پیوند به لایحه وظایف و دایره صلاحیت‌های دفتر شورای امنیت ملی گفت: در یک مقرره تمام لایحه وظایف دفتر شورای امنیت ملی مشخص شده و بر اساس آن ما در سه بخش فعالیت داریم: پالیسی می‌سازیم، از تطبیق آن نظارت می‌کنیم و هماهنگی می‌کنیم.
معاون تخنیکی شورای امنیت ملی توضیح داد که وظیفه این دفتر پالیسی سازی و هماهنگی میان نهادهای امنیتی است تا در باره موضوعات مهم مربوط به امنیت ملی در نشست شورای عالی امنیت ملی که به ریاست رییس جمهور برگزار می‌شود، تصمیم نهایی گرفته شود.
فاضل: در مورد جلسات، پیش از این که روی موضوع تصمیم نهایی گرفته شود در دو مرحله روی آن بحث می‌شود. در مرحله اول یکی از معاونین شورای امنیت ملی با معین‌های وزارت‌های امنیتی بحث می‌کند و تصمیمات را پخته کرده به جلسه ارشد دفتر شورای امنیت ملی فرستاده می‌شود و پس از آن در نشست عالی شورای امنیت ملی که در راس آن رییس جمهور قرار دارد، فرستاده شده و در آن فیصله می‌شود.
وی دخالت دفتر شورای امنیت ملی را در کار اجرایی وزارت‌های امنیتی جداً رد کرده و گفت که این نهاد فقط پالیسی و خطوط اساسی را تعیین می‌کند ولی اجرای آن وظیفه وزارت‌های مربوطه است.
به گفته او، یکی از وظایف دفتر شورای امنیت ملی جلب و جذب کمک‌های خارجی به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است که در این راستا مشاور امنیت ملی داکتر حمدالله محب با سفرای کشورهای مختلف دیدار می‌کند و یکی از دستاوردهای مهم آن نیز تداوم کمک بیش از ۳ میلیارد دالری جهان به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا