آخرین اخباراسلایدشوافغانستانمنطقه

روسيه خواستار بررسي جدی كشتار غير نظاميان در كندز شد


وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای از کابل و جامعه‌جهانی خواسته است تا در باره کشتار غیرنظامیان در ولایت کندز تحقیقات جدی صورت بگیرد.
به نقل از «تاس»، وزارت امور خارجه روسیه گفته است که در ۳ نوامبر، هواپیماهای ایالات متحده امریکا ولسوالی چهاردره ولایت کندز را بمباران کردند که منجر به کشته‌شدن ۱۰ غیر نظامی و زخمی‌شدن بیش از ۲۰ تن دیگر شد.
در همین حال، مسکو از مقام‌های افغان و سازمان‌های جهانی حمایت‌کننده حقوق‌ بشر قاطعانه می‌خواهد تا تحقیقات همه‌جانبه در مورد کشتار غیر نظامیان در کندز انجام بدهند.
ایالات متحده مدعی است که در حمله هوایی جمعه شب نیروهای خارجی بر مواضع طالبان در کندز هیچ غیرنظامی کشته نشده، ولی گزارش سازمان ملل متحد در مورد این حادثه خلاف ادعای امریکا بوده و حاکی از آن است که ۱۰ غیر نظامی در میان کشته شدگان حمله هوایی نیروهای امریکایی در ولایت کندز وجود داشته‎اند.
یافته‎های سازمان ملل‌متحد بر مبنای مصاحبه‌هایی است که با بازماندگان، بزرگان و داکتران ولایت کندز داشته و خلاف ادعای امریکایی‎ها را ثابت می‎کند.
با این همه، پرسشی که آگاهان امور نسبت به تاکید روسیه بر تحقیق در مورد پرونده کشته شدن غیر نظامیان در حمله هوایی نیروهای خارجی مطرح می‎کنند، این است که چرا روسیه به اصطلاح « دایه مهربان‎تر از مادر» شده و می‎خواهد که این حادثه به صورت جدی پی‎گیری شود.
این آگاهان می‎گویند، تا هنوز جنایات زمان شوروی که در حق مردم افغانستان روا داشته شد از خاطر مردم نرفته، پس این خواست روسیه کمی عجیب است.
کارشناسان سیاسی، خواست و تاکید روسیه را بیشتر مانور سیاسی در برابر امریکا می‎دانند تا یک خواست ساده بشردوستانه.

گفتنی است که حملات هوایی نیروهای خارجی در افغانستان، در گذشته نیز تلفات ملکی را در پی داشته و این موضوع هرازگاهی خشم سیاست‎مداران کشور را برانگیخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا