آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

روند صلح؛ مشروعیت مذاکرات باید از دروازه ارگ بگذرد

مذاکره برای پایان جنگ و چگونگی حضور طالبان در روند سیاسی افغانستان، ‌صرف با گفت‌وگوی نمایندگان طالبان و دولت افغانستان، معنا و تفسیر می‌شود. امکان ندارد که طالبان بدون گفت‌وگو با حکومت افغانستان جنگ را به پایان برسانند.

این روزها نشست‌هایی در پیوند به توافق با گروه طالبان و پایان جنگ در افغانستان، در سطح کشورهای منظقه برگزار می‌شود. نشست‌هایی که انتظار می‌رود نتیجه بخش باشد و مردم افغانستان از این بحران ۴۰ ساله نجات یابند.
دولت‌مردان افغانستان از دیر زمانی است که تاکید دارند روند صلح باید در مالکیت حکومت افغانستان باشد. زیرا، هر توافقی که با گروه طالبان در غیاب حکومت افغانستان صورت بگیرد، به پایان جنگ کمک نمی‌کند و در عین حال به معنای ختم نبرد در کشور نیست.
به تازگی وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که هیئتی از گروه طالبان به تهران آمده است تا در مورد روند صلح کابل رایزنی کنند. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در روند صلح در یک ماه اخیر به کشورهایی چون پاکستان، روسیه و امارات متحده عرب سفر و در ارتباط به موضوع جنگ افغانستان دیدار و رایزنی کرده است.
با تمام این‌ها یک نگرانی کلان در مورد روند مصالحه با گروه طالبان وجود دارد. نگرانی که بدون شک باید جدی پنداشته شود و برای پیشرفت در این روند از میان برود.
حرف اساسی این خواهد بود که روند صلح نباید مشکوک باشد. در گام نخست، رهبری حکومت وحدت ملی مسئولیت دارد که برای رفع این نگرانی‌ها تلاش کند و جزئیات روند مصالحه با گروه طالبان را با مردم شریک بسازد. اکنون پریشانی افکار عمومی کشور این است که حکومت افغانستان در روند صلح با طالبان در متن قضیه نیست.
مذاکره برای پایان جنگ و چگونگی حضور طالبان در روند سیاسی افغانستان، ‌صرف با گفت‌وگوی نمایندگان طالبان و دولت افغانستان، معنا و تفسیر می‌شود. امکان ندارد که طالبان بدون گفت‌وگو با حکومت افغانستان جنگ را به پایان برسانند. فراموش نکنیم که هیچ نوع توافق میان طالبان و دولت امریکا در غیاب حکومت کابل پذیرفتنی نخواهد بود.
چنانچه بارها محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفته است، روند گفت‌وگو با طالبان را حکومت افغانستان مشروعیت می‌دهد.
تا همین دم گروه طالبان حاضر نشده است که در روند صلح با نمایندگان حکومت افغانستان برای پایان جنگ در کشور گفت‌وگو کند. برای طالبان حکومت کنونی مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد. این گروه بارها گفته است که حکومت افغانستان یک نظام امریکایی است و نیروهای امریکایی این کشور را اشغال کرده‌اند.
با این وجود، لازم است که روند صلح در مالکیت حکومت افغانستان باشد. هر چند که امریکایی‌ها و جامعه جهانی بار ها خواستار این شده است که طالبان با حکومت کابل گفت‌وگو کنند و مالک روند صلح حکومت کابل باشد.
به باور نویسنده، امریکایی‌ها باید هر چه سریع تر طالبان را متقاعد نمایند که با نمایندگان حکومت افغانستان دیدار کنند و به توافق برسند. از تلاش‌های جاری برای پایان جنگ استقبال می‌شود، اما آنچه مهم خواهد بود این است که طالبان با حکومت به گونه مستقیم داخل دیالوگ شوند. درست است که کشورهای منطقه برای پایان جنگ افغانستان فراوان تاثیر گذارند، ولی آن‌ها نمی‌توانند در غیاب حکومت کابل برای ما تصمیم بگیرند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا