آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح افغانستان؛ تهران در پی چیست؟

احتمالاً نماینده ایران به دولت افغانستان پیامی را مبنی بر حمایت گسترده منطقه از نظام ارائه کرده و اطمینان داده که در صورت عدول امریکا از تعهداتش‌، منطقه کابل را تنها نخواهد گذاشت

افغانستان و منطقه در چند هفته اخیر آبستن تحولات و حوادث مهم بوده است که از سفر خلیلزاد پس از چند هفته غیبت، به قطر و دیدار با مسئولان دفتر سیاسی طالبان آغاز شده و با سفر نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایران به کابل رسید. بدون شک این روزها و هفته‌ها در دل خود معادلات زیادی را جا داده و در روزهای آینده شاهد تولد مسایل جدید و تعیین کننده خواهیم بود.
موازی با ادامه بحران اخیر سیاسی در افغانستان، تلاش‌ها و تحرکات منطقه‌ای مرتبط و متاثر از روند صلح این کشور نیز آغاز شده و ادامه دارد. دیدار خلیلزاد با هیئت طالبان در قطر، مقامات پاکستانی در اسلام‌آباد و مقامات هندی در دهلی نو پس از یک غیبت نسبتاً طولانی از یک جهت و آغاز تلاش‌ها و تحرکات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در راستای روند صلح و اختلافات سیاسی داخل نظام از سوی دیگر، این پیام را ارسال می‌کند که تحولات توسعه می‌یابد و اکنون برخی کشورهای دیگر نیز در پی حضور بیشتر در قضایای افغانستان هستند.
در چند روز گذشته، محمد جواد ظریف با همتایان افغانستانی، روس، چینی، قطری و هندی خویش مرتبط با مسئله افغانستان رایزنی کرده است و پیرو آن، نماینده خاص آقای ظریف، امروز (یکشنبه) به کابل آمده و با رییس جمهور غنی، داکتر محب و برخی مقامات دیگر دیدار داشت.
بدون شک دیدار و رایزنی‌های محمد ابراهیم طاهریان، حول محور روند صلح و اختلافات اخیر سیاسی در کشورمان بوده و پیام مهمی را منتقل کرده است. ایران در همسایگی غرب افغانستان همواره نگاه دوستانه با کابل داشته و بر مالکیت و رهبری روند صلح از سوی افغانستان تاکید کرده است، اما چنین به نظر می‌رسد که تهران به تبع راهبرد همسایه‌ها در اولویت، می‌خواهد نقش بیشتری در قضایای افغانستان داشته باشد، چه تهران احساس می‌کند که امریکا در این پروسه صادق نیست و باید اجماع منطقه‌ای قدرتمندی علیه حرکت‌های مشکوک واشنگتن شکل بگیرد. احتمالاً نماینده ایران به دولت افغانستان پیامی را مبنی بر حمایت گسترده منطقه از نظام ارائه کرده و اطمینان داده که در صورت عدول امریکا از تعهداتش‌، منطقه کابل را تنها نخواهد گذاشت.
چنین می‌پندارم که پس از این حضور تهران در قضایای افغانستان پررنگ تر از گذشته، قاطع‌تر در تقابل با امریکا و موثرتر در منطقه خواهد بود.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا