آخرین اخباراسلایدشوجهانمنطقه

ریاض نیروگاه هسته‌ای می‌سازد

عربستان سعودی از شرکت‌های امریکایی دعوت کرده است تا در انکشاف برنامه چند میلیارد دالری هسته‌ای آن کشور سهم بگیرند.
خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه گفت که ریاض علاقه ندارد تا تکنالوژی هسته‌ای را برای مقاصد نظامی به کار گیرد.
اما این کشور تاکنون از امضای توافق‎نامه منع گسترش تسلیحات هسته‎ای خود داری کرده است.
به نقل از رویترز، آقای فالح در کنفرانس مشترک خبری با ریک پیری وزیر انرژی ایالات متحده، با تاکید بر عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای گفت که برنامه هسته‌ای عربستان تنها برای مقاصد ملکی است.
آقای فالح همچنان گفته است که ریاض برای ساختن دو نیروگاه هسته‌ای و موضوعات مرتبط با تنظیم و پالیسی این تاسیسات، سرگرم کار با شرکای امریکایی خود است.
در همین حال اما، آقای پیری ابراز نظر در مورد مذاکرات پیرامون ساختن این تاسیسات را « اندکی پیش از وقت » خواند.
او گفت که کار در این زمینه در مراحل « مقدماتی » قرار دارد.
ریاض معلومات در مورد نیروگاه‎های هسته‌ای خود را در ماه اکتوبر به شرکت‌های فراهم کننده این خدمات پیشکش کرد و قرار است قرارداد ساخت نخستین نیروگاه آن در سال ۲۰۱۸ امضا شود.
از سویی‎هم، کشوری که می‎خواهد نیروگاه هسته‎ای بسازد باید پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‎ای را که به نام سند ۱۲۳ معروف است، امضا کند؛ ولی عربستان سعودی تاکنون از امضای آن ابا ورزیده است.
عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت مایل است تا با تاسیس نیروگاه هسته‎ای، وابستگی خود را به نفت برای تولید انرژی کاهش دهد.
نیروگاه تولید برق با استفاده از انرژی هسته‎ای به یورانیوم ۵ درصد غنی شده نیاز دارد، ولی یورانیوم با غلظت بیش از ۵ درصد می‎تواند برای مقاصد نظامی نیز، استفاده شود.
گفتنی است که تاسیس نیروگاه هسته‎ای بخشی از برنامه اصلاحی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، برای وابستگی کمتر عربستان به نفت خوانده می‎شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا