آخرین اخباراسلایدشوایرانجهانسیاست

رییس جمهور تازه ایران: با بایدن دیدار نمی‌کنم/ سیاست خارجی ما به برجام منتهی نخواهد شد

خبرگزاری دید: ابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهور ایران در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت که حاضر به ملاقات با جو بایدن رییس جمهور امریکا نیست و از واشنگتن خواست که به برجام برگردد.


به نقل از یورونیوز، ابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهور ایران امروز دوشنبه(۳۱جوزا) در نشستی خبری گفت که امریکا برجام را نقض کرده و باید به آن برگردد.
وی تاکید کرد: «دنیا باید بداند وضعیت با این حضور مردم در انتخابات تغییر کرده است. باید دنیا بداند که در سیاست خارجی تا امروز، فشار حداکثری کارساز نشده است و باید روی این موضوع تجدید نظر کند. باید بداند سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم منتهی نخواهد شد».
وی در عین حال گفت که دولت وی «تعامل با همه کشورهای دنیا را به عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهد کرد».
هشتمین رییس جمهور ایران که از تاریخ ۱۳ اسد فعالیت خود را آغاز می‌کند، در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برجام و پیام به امریکایی‌ها گفت: «برجام را امریکایی‌ها نقض کردند، طبق برجام شما متعهد به رفع همه تحریم‌ها بود، اما نکردید. پیام من این است که به برجام برگردید و تعهدات خود را عمل کنید». وی خطاب به اروپا هم گفت که تحت فشارهای امریکا قرار نگیرد و به آنچه متعهد شده‌ است عمل کند.
با بایدن دیدار نمی‌کنم
وی در پاسخ به این سوال که «نظرش درباره مذاکره با دولت بایدن چیست؟» این سوال را مطرح کرد که چرا بایدن نسبت به تعهدات دولت امریکا پاسخگو نیست؟ وی افزود: «امریکا تمام تحریم ها را بردارند و نشان دهند صداقت دارند».
وی تاکید کرد که «مردم از برجام خاطره خوشی ندارند چون آورده‌ای برای مردم آنچنان که در برجام پیش‌بینی شده بود نداشت؛ دلیلش عهدشکنی امریکا و اروپا بود».
وی در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است با بایدن دیدار کند، گفت: «خیر».
وی همچنین درباره مذاکرات جدید در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی ایران تاکید کرد که مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست.
وی افزود: «آنها به قرارداد قبلی عمل نکردند چطور می‌خواهند وارد مباحث جدید شوند».
وی درباره موضوع اسراییل و فلسطین گفت: « ایران می‌گوید که به آرای عمومی مراجعه کنند. فلسطین حق فلسطینی‌ها است».
وی افزود: «از نظر ایران، فلسطینیان صاحب فلسطین هستند و قبل از اینکه رژیم صهیونیستی از ناحیه ما احساس خطر کند باید از مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت بترسد».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا