آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

سازمان ملل: بازداشت‌ زنان و دختران به دلیل نوع پوشش باید فوراً پایان یابد

خبرگزاری دید: کارشناسان سازمان ملل نگرانی عمیق شان را از گزارش‌های متعدد مبنی بر بازداشت تعداد زیادی زن و دختر در افغانستان ابراز کردند.

این سازمان روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که طا-لیان از اوایل ماه جنوری زنان و دختران را به اتهام نقض قوانین پوشش به طور خودسرانه بازداشت و با آن‌ها بدرفتاری کرده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند: ما از طا-لبان می‌خواهیم که تمام محرومیت‌های خودسرانه آزادی زنان و دختران را بر اساس قوانین سخت پوشش، متوقف کنند و هر زن و دختری را که ممکن است همچنان در بازداشت باشند، فوراً آزاد کنند.

آن‌ها از مقامات فعلی خواستند تا از تعهدات حقوق بشر بین‌المللی افغانستان، از جمله بر اساس کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان، پیروی کنند و در راستای حمایت از اصول حقوق بشر، عدم تبعیض و حاکمیت قانون تلاش کنند.

سازمان ملل می‌گوید که این عملیات‌ ابتدا در غرب کابل، منطقه‌ای عمدتاً هزاره‌نشین آغاز شد، اما به سرعت به سایر نقاط شهر، عمدتاً مناطق مسکونی تاجیک‌نشین و سایر ولایات از جمله بامیان، بغلان، بلخ، دایکندی و کندز گسترش یافت.

این سازمان افزود که بازداشت‌های خودسرانه در اماکن عمومی از جمله مراکز خرید، مکتب‌ها و بازارهای خیابانی انجام شد.

در بیانیه آمده است: زنان و دختران به زور به داخل خودروهای پولیس برده شدند و به «بدحجابی» متهم شدند و در بی‌حجابی نگه داشته شدند و طبق گزارش‌ها، طا-لبان ادعا کردند که آن‌ها برخلاف دستورات‌شان لباس‌های رنگارنگ و تنگ به تن دارند.

کارشناسان می‌گویند: زنان و دختران طبق گزارش‌ها در فضاهای شلوغ در حوزه‌ها نگهداری می‌شدند، تنها یک وعده غذایی در روز دریافت می‌کردند و برخی از آن‌ها مورد خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب قرار می‌گرفتند.

سازمان ملل می‌گوید که در دوران توقیف زنان از داشتن وکیل و دسترسی به عدالت محروم ماندند.

کارشناسان می‌گویند: علاوه بر تنبیه زنان به خاطر لباسی که می‌پوشند، سپردن مسئولیت لباس زنان به مردان، عاملیت زنان را نقض می‌کند و سیستم نهادینه شده تبعیض، کنترول زنان و دختران را تداوم می‌بخشد و جایگاه آن‌ها را در جامعه تقلیل می‌دهد.

آن‌ها خاطرنشان کردند در حالی که برخی از زنان و دختران پس از چند ساعت آزاد شدند، برخی دیگر روزها یا هفته‌ها توقیف شده بودند و به دلیل عدم شفافیت و عدم دسترسی به عدالت، هنوز مشخص نیست که چه تعداد زن در زندان هستند.

آن‌ها گفتند: کسانی که مسئول تحمیل این تبعیض گسترده و سیستماتیک هستند باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا