آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهامنیت و حوادثایرانجهانحکومتخبر های مهمدولت فراگیرروند صلحسیاستمنطقه

سفیر ایران: هر آن چیزی که مردم افغانستان بخواهند، مورد تایید ما خواهد بود

خبرگزاری دید: نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان با اشاره به اینکه همکاری میان ایران و افغانستان در سطح بی نظیری قرار دارد در خصوص تشکیل دولت فراگیر در کشورمان گفت: به اراده مردم افغانستان احترام می گذاریم. وی تصریح کرد: آنچه که ما بارها مطرح کردیم این است که هر آن چیزی که مردم افغانستان بخواهند، مورد تایید ما خواهد بود.

به نقل از طلوع نیوز؛ حسن کاظمی قمی نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل می گوید، کشورش از هر ابتکاری که سازنده باشد، حتی تعیین نماینده ویژه با صلاحیت‌های مشخص که سبب حل چالش‌های افغانستان  شود، استقبال می کند.

او به رسمیت شناسی حکومت طا-لبان را مساله‌ی مربوط به اراده مردم افغانستان می‌خواند و می‌افزاید که خواست مردم افغانستان برای کشورش مورد تایید است.

سفیر و نماینده‌‌ی ویژه رییس‌جمهور ایران گفت: «شناسایی حکومت‌ها مربوط به اراده مردم آن کشور است، آن‌چه که ما بارها مطرح کرده‌ایم، آن‌چه که مردم افغانستان می‌گویند، مورد تایید ما خواهد بود.»

پیش از این نیز نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان ضمن تاکید بر اینکه تشکیل دولت فراگیر راه برون رفت افغانستان از شرایط کنونی است گفته بود که سیاست جمهوری اسلامی ایران به افغانستان، طبق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی ایران نگاهی مردمی است. طبق بیانات رهبر انقلاب اسلامی دولت‌ها می آیند و می روند و مردم می مانند.

تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان یکی از خواست های جامعه جهانی و جمهوری اسلامی ایران است که تاکنون طالبان پاسخی به این درخواست ها نداده است و حکومت فعلی در افغانستان را همه شمول و اظهارنظر در این امر را از سوی کشور های دیگر نوعی دخالت می داند.

 کاظمی قمی در بخش دیگری از این گفتگو تحولات جاری در افغانستان را امری تاثیرگذار بر امنیت ملی کشورهای همسایه دانست و افزود: جهان باید قبول کند برای حل مشکلات در افغانستان و نگرانی ها در مورد مسئله تروریسم نیازمند اجماع منطقه ای و همکاری مشترک کشورها با افغانستان است.

حسن کاظمی قمی در این باره گفت: «جامعه جهانی بداند که برای بیرون‌رفت از مشکلات افغانستان، اگر نگرانی از جامعه جهانی از مساله هراس‌افگنی‌ست، باید ما به این سمت حرکت کنیم که بتوانیم در قالب یک همکاری مشترک به‌ویژه کشورهای همسایه به همین دولت کمک کنند.»

این مقام بلندپایه ایران هم‌چنان تقویت همکاری تهران با کابل را نیازمند تلاش‌های حکومت سرپرست در جهت اعتمادسازی خواند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا