آخرین اخبارجهانسیاست

سفیر پیشین ترکیه: انقره می‌تواند پل استراتژیک بین افغانستان و جهان ایجاد کند

خبرگزاری دید: سفیر پیشین ترکیه در سازمان همکاری اسلامی گفته است که انقره می‌تواند پل استراتژیک بین افغانستان و جهان توسعه‌یافته ایجاد کند.

زمانی که نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده در اگست ۲۰۲۱ خارج شد و طا-لبان کنترول این کشور را به دست گرفتند، افغانستان خود را از کمک‌های بشردوستانه جهان محروم دید.

حکومت طا-لبان هنوز به رسمیت شناختن جامعه بین‌المللی را به دست نیاورده است.

در حالی که بحث‌ها بر سر وضعیت سیاسی ادامه دارد، برخی کارشناسان استدلال می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در افغانستان می‌تواند در دراز مدت سودآور باشد.

حسین آونی بوتسالی در مصاحبه‌ای در حاشیه نمایشگاه تجاری و صنعتی در کابل به آناتولی گفته است: در عصر طا-لبان، افغانستان در حال گذراندن دوره کاهش تنش است که فرصت‌های بزرگی را برای تاجران ترک در خود جای داده است.

بوتسالی که زمانی در دفتر سازمان همکاری اسلامی (OIC) در افغانستان خدمت می‌کرد، گفته که ترکیه می‌تواند نقش کلیدی در خلاء قدرت به وجود آمده پس از خروج کشورهای غربی و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از افغانستان بازی کند.

وی گفته است: مردم، سکتور کارآفرینی، مشاغل کوچک و متوسط هنوز نفس می‌کشد. مدیران بازرگانی همچنین خواهان احیای پیوندهای اقتصادی افغانستان با جهان هستند. آن‌ها به کمک نیاز دارند که چگونه این اتفاق بیفتد. از این نظر، ترکیه این فرصت را دارد که یک پل استراتژیک بین کشورهای توسعه‌یافته و افغانستان ایجاد کند.

این دیپلمات سابق با اشاره به «علاقه بزرگ» مردم افغانستان به ترکیه گفته که هرگونه سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های ترکیه به آن‌ها مزیت رقابتی در آینده خواهد داد.

بوتسالی با تاکید بر اینکه درهای افغانستان «به روی ترکیه باز است»، خاطرنشان کرده است: در افغانستان فضای راحتی برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ترک وجود دارد تا فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی آینده‌نگر خود را افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا