آخرین اخبارجهانسیاست

سیگار: اطمینان نداریم که از پول ارسالی به افغانستان طا-لبان استفاده نمی‌کنند

خبرگزاری دید: سیگار می‌گوید که امریکا از زمان خروج آشفته نیروهایش از افغانستان، «بزرگ‌ترین اهداکننده» پول مالیات دهندگان امریکایی به این کشور تحت کنترول طا-لبان است و تا کنون بیش از ٢.٣٥ میلیارد دالر فراهم کرده است.

بر اساس گزارش بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار)، دولت بایدن «بزرگ‌ترین اهداکننده» پول مالیات‌دهندگان به افغانستان تحت کنترول طا-لبان از زمان تخلیه نیروهای ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ است.

بر اساس گزارش سیگار، ایالات متحده از سال ۲۰۲۱، پس از خروج آشفته نیروهای امریکایی از منطقه، بیش از ٢.٣٥ میلیارد دالر بودجه برای بازسازی افغانستان و تلاش‌های بشردوستانه اختصاص داده است.

جان سوپکو رییس سیگار در ماه اپریل به کانگرس هشدار داد که «نمی‌تواند به این کمیته یا مالیات‌دهندگان امریکایی اطمینان دهد که ما در حال حاضر به طا-لبان کمک مالی نمی‌کنیم» و افزود که دولت بایدن جلو تلاش‌های تحقیقاتی را در مورد اینکه آیا طا-لبان توسط پول مالیات دهندگان امریکایی حمایت می‌شوند گرفته است.

در گزارش سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان آمده است: طا-لبان تا آنجا که می‌توانند در پذیرش حمایت خارجی راحت هستند زیرا سازمان‌ها را از نزدیک نظارت می‌کنند، از جمله محدود کردن و کنترول آن‌ها و ادعای اعتبار برای ارایه این مزایا.

این گزارش خاطرنشان کرده است که طا-لبان به‌رغم وعده‌ها از زمان به ‌دست‌ گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱ مبنی بر فراگیرتر نمودن حکومت، مقابله با تروریزم، احترام به حقوق بشر و عدم ایجاد تهدیدات امنیتی برای منطقه، هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن در برابر فشارها برای آوردن اصلاحات یا سازش نشان نمی‌دهند.

از سویی هم، به‌رغم هشدارهای متعدد قانونگذاران و آژانس‌های فدرال مبنی بر امکان سوء استفاده از این بودجه، ایالات متحده برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ بسته کمکی را اختصاص داد.

سوپکو در ماه اپریل هشدار داد که دالرهای مالیات دهندگان ممکن است، به دلیل عدم شفافیت و نظارت عمیق، علاوه بر طا-لبان و داعش به دست سایر «گروه‌های شرور» نیز برسد.

سوپکو گفته بود: من نمی‌توانم به این کمیته یا مالیات دهندگان امریکایی اطمینان دهم که ما در حال حاضر به طا-لبان کمک مالی نمی‌کنیم… ما به سادگی نمی‌دانیم زیرا وزارت امور خارجه، USAID، سازمان ملل و سایر آژانس‌ها از دادن اطلاعات به ما خودداری می‌کنند.

وی افزوده که باید از نظارت مصئون دالرهای مالیاتی اطمینان حاصل شود. نگران‌کننده‌تر این است که دولت و USAID به کارمندان خود دستور داده‌اند که با SIGAR صحبت نکنند.

گفتنی است که تسلط طا-لبان بر افغانستان با خروج فاجعه‌بار امریکا از این کشور در آستانه دو سالگی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا