آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهحکومتمنطقه

طا-لبان: گزارش بانک‌ جهانی بی‌اساس است

خبرگزاری دید: مسئولین وزارت اقتصاد حکومت سرپرست ، گزارش بانک جهانی مبنی بر وخامت اوضاع اقتصادی کشور را بی‌اساس و دور از واقعیت اعلام کردند. آنان می‌گویند با وجود تحریم‌های بانکی و اقتصادی افغانستان، حکومت سرپرست توانسته اوضاع اقتصادی را تحت کنترل داشته باشد.

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد طا-لبان می‌گوید:با وجودی که با تحریم‎‌های مالی و بانکی مواجه هستیم، عملکرد شاخص‌های عمده اقتصادی مانند: کاهش نرخ تورم، ثبات ارزش پول افغانی، افزایش عواید ملی، افزایش صادرات و تأمین مخارج و پروژه‌های تحقیقاتی بدون کمک‌های خارجی، نشان دهنده پیشرفت واقعی و تحرک اقتصادی است.”

درحالی که بانک جهانی در گزارش اخیر خود یک تصویر تاریک از اقتصاد افغانستان تا سال ۲۰۲۵ ارائه داده وزارت اقتصاد اما این گزارش را بی‌بنیاد و دور از واقعیت خوانده و آن را رد می‌کند.

آنان می‌گویند با وجود تحریم‌های مالی و بانکی که از سوی جامعه جهانی در برابر افغانستان وضع شده، حکومت سرپرست تلاش دارد با استفاده از ظرفیت‌های موجود و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند، اقتصاد کشور را تقویت و تحت کنترل داشته باشد.

بانک جهانی گفته است چشم انداز اقتصاد افغانستان دست‌کم تا سال ۲۰۲۵ «تصویری تاریک» را نشان می‌دهد اما سخنگوی حکومت طا-لبان می‌گوید «آینده روشنی» پیش رو است.

در گزارش تازه بانک جهانی در ماه آوریل/اپریل آمده بود که نبود رشد تولید ناخالص داخلی همراه با کاهش تامین مالی خارجی سبب رکود اقتصادی در افغانستان شده است.

بنابر گزارش بانک جهانی، در دو سال گذشته پس از تسلط طا-لبان، اقتصاد این کشور انقباض شدید ۲۶ درصدی داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا