آخرین اخبارایرانخبر های مهمسیاست

وزارت اطلاعات ایران:

طراح حمله به کرمان با نام مستعار عبدالله تاجیکی شهروند تاجیکستان بود

خبرگزاری دید: وزارت اطلاعات ایران با نشر جزئیات تازه از حمله تروریستی در کرمان، می‌گوید که طراح اصلی این حمله با نام مستعار عبدالله تاجیکی شهروند تاجیکستان بوده است. این وزارت افزوده که عامل دوم انتحاری در افغانستان آموزش دیده بود.

وزارت اطلاعات ایران با نشر بیانیه‌ای گفته که این شهروند تاجیکستان به اسم مستعار عبدالله تاجیکی بوده است.

بر بنیاد اعلامیه‌ وزارت اطلاعات ایران، این فرد به‌ تاریخ ۲۸ قوس با یک زن و یک کودک «برای تأمین پوشش»، به‌صورت غیرمجاز و توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرزهای جنوب‌شرقی ایران وارد این کشور شده و در خانه‌ اجاره‌ای در حومه‌ شهر کرمان مستقر شده است.

گفته شده است که این فرد علاوه بر هدایت عملیات، در کار تولید بمب‌های دست‌ساز نیز تخصص دارد.

وزارت اطلاعات ایران افزوده است که عبدالله تاجیکی «پس از ترکیب اجزای منقطع و متعدد انفجاری و الکتریکی و تولید بمب‌ها، نهایتاً» دو روز پیش از حمله‌ کرمان از ایران خارج شده است.

این وزارت افزوده است که هویت یکی از انتحاری هم به ‌صورت کامل احراز شده و او بازیروف «بوزروف» اسرائیلی فرزند امان‌الله، ۲۴ ساله و تبعه‌ کشور تاجیکستان بوده است.

به‌ گفته‌ وزارت اطلاعات ایران، نام‌برده از طریق تلگرام جذب داعش شده و در ماه‌های اخیر به شهر وان ترکیه عزیمت و پس از آن با عبور از ایران با کمک قاچاق‌برهای مستقر در مرزهای غربی و شرقی این کشور، به افغانستان رفته است.

در اعلامیه‌ وزارت اطلاعات ایران آمده است که این فرد مهاجم در ولایت بدخشان توسط داعش آموزش دیده و پس از چند ماه به ایران اعزام شده است.

به‌ گفته‌ این وزارت، این مهاجم انتحاری توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرز جالق کله‌گان ولسوالی سراوان وارد ایران شده است.

وزارت اطلاعات ایران گفته است که در مورد هویت انتحاری دوم، سرنخ‌های قابل توجهی بدست آمده که پس از حصول مشخصات کامل وی، اعلام خواهد شد. احمد وحیدی، وزیر داخله‌ ایران دیروز گفته بود که به احتمال زیاد این مهاجم هم تاجیکستانی بوده است.

روز چهارشنبه هفته‌ گذشته دو انفجار در فاصله‌ بیست دقیقه از هم در منطقه‌ موسوم به «گلزار شهدا» در ولایت کرمان، در مراسم سالگرد شهادت جنرال قاسم سلیمانی به ‌وقوع پیوست.

به گزارش رسانه‌های ایران، در این دو انفجار بیش از ۹۰ نفر کشته شده و ده‎‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گروه داعش با نشر اعلامیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. این گروه مهاجمان را «عمر موحد» و «سیف‌الله مجاهد» معرفی کرده و گفته است که آنان کمربندهای انتحاری خود را در میان جمعیت منفجر کردند‌.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا