آخرین اخبارافغانستانتحلیلفرهنگ عامه

عاشورا نماد وحدت و اخوت اسلامی

در افغانستان اما، عاشورا و بزرگداشت از نهضت حسینی محرم همه ساله مبدل می‌شود به تقریب پیروان مذاهب مختلف اسلامی و همدلی شهروندان به رغم تلاش‌های مکرر دشمنان وحدت امت مسلمه.

همزمان با فرارسیدن ایام محرم و نهضت حسینی، در اکثر ممالک جهان به‌ویژه کشور‌های اسلامی برای ارج‌گذاری و بزرگداشت از قیام حضرت امام حسین (ع) عزاداری و مراسم‌های مختلف برگزار می‌شود.
بدون شک عاشورا نماد عشق، ایثار، فداکاری و مقاومت است که درس آزادگی و عزت می‌آموزاند که این دانشگاه انسان‌ساز توسط حضرت امام حسین (ع) ثبت تاریخ شد و جهانیان آزاده، اهداف و عملکرد‌های این نهضت احیاگر را سرمشق زندگی خود قرار می‌دهند.
در افغانستان اما، عاشورا و بزرگداشت از نهضت حسینی محرم همه ساله مبدل می‌شود به تقریب پیروان مذاهب مختلف اسلامی و همدلی شهروندان به رغم تلاش‌های مکرر دشمنان وحدت اسلامی امت مسلمه.
اکنون که در آستانه فرارسیدن دهه عاشورا قرار داریم. مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و برخی مناطق در کابل و ولایات سیاه‌پوش شده و پیروان هر دو مذهب جعفری و حنفی با برپایی مراسم‌هایی پیرامون اهداف نهضت عاشورا، سینه‌زنی و ختم و خیرات، عاشورا را تجلیل و فداکاری و ایثار حضرت امام حسین (ع) را زنده نگه‌می‌دارند.
قیام حضرت امام حسین (ع) موج بیداری امت اسلامی و رهایی از جهل و نهی از زیستن در سایه حکومت ظالم و استبدادی بود و در کنار آن یکی از پیام‌های بزرگ عاشورا، برادری و اخوت میان اقوام و مذاهب مختلف اسلامی می‌باشد که ثمره آن امروز به‌خوبی در کشور عزیز ما افغانستان مشاهده می‌شود. پیروان مذاهب جعفری و حنفی یکجا و در کنار هم عاشورا را بزرگداشت و قیام آن حضرت را سرلوح زندگی شان قرار می‌دهند. به‌گونه واضح، مشاهده می‌شود که عاشورا به نماد وحدت بین دو مذهب در افغانستان تبدیل شده و مردم مسلمان افغانستان اعم از شیعه و سنی با آداب و رسوم خاصی شهادت حضرت امام حسین(ع) را گرامی می‌دارند. دوستی اهل بیت از ضروریات اعتقادی اهل سنت به حساب می‌آید و درود و صلوات جزء نمازهای پنجگانه اهل سنت است و همین طور در برگزاری مراسم سوگواری مشاهده می‌شود و مسلمانان اهل سنت نیز به دلیل احترام و ارادتی که به آن حضرت دارند، در این ماه کمال ادب و احترام را نسبت به نواسه پیامبر(ص) از خود به نمایش می‏گذارند.
در کنار آن شیعه‌های افغانستان نیز با برپایی مراسم‌های تبلیغ، سخنرانی، سینه‌زنی و نوحه‌خوانی، سقاخانه‌ها و نذر و خیرات از عاشورا بزرگداشت و اهداف امام حسین را بیان و تبلیغ می‌کنند. با این همه به‌نظر می‌رسد که تعداد محدودی از شیعیان عاشورا را متعلق به شیعیان می‌دانند و می‌خوانند و از سویی هم تعدادی محدود از پیروان مذهب حنفی نیز نهضت عاشورا را متعلق به شیعیان می‌دانند، در حالیکه هر دو برداشت اشتباه است و حسین (ع) و نهضت عاشورا متعلق به همه مسلمانان می‌باشد که شرح آن را می‌توان در کتاب‌های معتبر اهل سنت و تشیع جستجو کرد.
با این همه، قیام عاشورا درس بیداری برای تمام ادیان و مذاهب مختلف شد و پیاده‌روی اربعین حسینی بزرگترین موج بیداری را به‌نمایش می‌گذارد که در آن میلیون‌ها تن اعم از مسلمانان، یهودی، مسیحی و دیگر پیروان ادیان مختلف اشتراک و به زیارت آن حضرت می‌روند. مارگاریتا ماریا پژوهشگر فرانسوی که در سن ۱۹ سالگی مسلمان شده است می‌گوید: گرویدن به دین اسلام و شیعه بودن خود را مدیون شناخت ائمه به‌ویژه حضرت امام حسین (ع) هستم.
این پژوهشگر فرانسوی با بیان اینكه نقش ائمه در تاریخ اسلام موجب شد كه بیشتر با اسلام ناب آشنا شوم، افزود: اربعین سمبول مقاومت و فرصتی برای مسلمانان است. در کنار این مورد میلیون‌ها پیرو مذاهب و مکتب‌های دیگر بودند و هستند که با تعمق و پژوهش به اصالت قیام عاشورا پی برده و به دین اسلام مشرف شده‌اند.
اکنون وظیفه همه ما مسلمانان به‌ویژه افغان‌ها است که خط فکری امام حسین (ع) را سرمشق زندگی خود قرار دهیم و با برادری در کنار سایر مذاهب اسلامی، کشور عزیز خود را از سلطه بیگانگان رهایی بخشیم. زیرا حسین (ع) با اهداف اصلاح امت، امر به معروف و نهی از منکر، حمایت از حق و مبارزه علیه باطل، تشکیل دولت اسلامی، مبارزه با جهل و اجرای عدالت قیام کرد، قیامی که جهانی شد و همه مسلمانان را از خواب عفلت بیدار نمود.
چه بهتر خواهد بود که شعور حسینی را دنبال کنیم و اهداف آنحضرت را در رفتار و کردار خود عملی کنیم، نه اینکه فقط به‌فکر ظاهر سازی باشیم.

نویسنده

سید الیاس احمدی - خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا