آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

عفو بین‌الملل خواستار صلاحیت قضایی جهانی علیه افراد متهم به ارتکاب «جنایت» در افغانستان شد

خبرگزاری دید: سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به گزارش یوناما در مورد قتل، شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه در افغانستان خواستار اعمال صلاحیت قضایی جهانی علیه عاملین جنایت شد.

سازمان عفو بین‌الملل به تاز‌گی خواستار اعمال صلاحیت قضایی جهانی علیه آن‌عده از اعضای طالبان شده که تحت قوانین بین‌المللی متهم به «جنایت» هستند.

عفو بین‌الملل با نشر اعلامیه‌ای گفته است که یافته‌های گزارش یوناما با گزارش‌های این نهاد از چندین رویداد کشتار جمعی و انفرادی فراقانونی نظامیان پیشین، غیرنظامیان و اعضای «جبهه مقاومت ملی افغانستان» توسط طا-لبان، مطابقت دارد.

این نهاد گفته است که اعضای دولت و نیروهای امنیتی سابق افغانستان با بازداشت‌های خودسرانه، ناپدیدشدن اجباری، شکنجه، بدرفتاری، تهدید و آزار و اذیت تحت حاکمیت طا-لبان مواجه هستند.

سازمان عفو بین‌الملل در این اعلامیه بر نیاز به یک میکانیزم مستقل پاسخ‌گویی بین‌المللی برای افغانستان تأکید کرده است.

این نهاد همچنین از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته که بررسی وضعیت افغانستان را در حال حاضر و از سال ۲۰۰۳ میلادی تا اکنون، در اولویت قرار دهد.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز گذشته با نشر گزارشی گفت که از ماه اگست ۲۰۲۱ تا ماه جون سال جاری میلادی، ۸۰۰ مورد قتل، شکنجه و بازداشت خودسرانه‌ مقام‌ها و نیروهای نظامی حکومت پیشین را مستند کرده است.

در این گزارش آمده است که برای عاملان قتل، بازداشت خودسرانه و شکنجه‌ نظامیان و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان از سوی طا-لبان «فضای معافیت از مجازات» فراهم شده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان گزارش یوناما را دور از واقعیت خواند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا