آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

مارشال فهیم نماد وطن دوستی و منادی همدیگر پذیری بود!

خبرگزاری دید: هشت سال از درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول اسبق ریاست جمهوری افغانستان گذشت، شماری از چهره‌های سیاسی کشور در هشتمین سالیاد درگذشت مارشال، او را منادی همدیگر پذیری و نماد وطن دوستی می‌خوانند.


سید علی‌رضا محمودی از یاران نزدیک مارشال محمد قسیم فهیم، به مناسبت ۱۸ حوت سالروز در گذشت او، نوشته است: «مجاهد مبارزی که جوانمردی و مروت و میهن دوستی، اضلاع چندگانه شخصیتش بودند و با این وجوه، چهره یگانه و فرزانه‌ای برای اهل سیاست شده بود».
آقای محمودی در ادامه، مارشال فهیم را «حلقه وصل حکمت پیشینیان با سیاست روز» خوانده و افزوده: نگاهبان فضیلت‌ها و نیکویی‌های اخلاقی جامعه بود برای همین از نیمروز تا بدخشان، با قطعه به قطعه وطن احساس همدلی می‌کرد و همه او را تکیه گاه خود احساس می‌کردند.
به باور محمودی، «حضور او در سیاست افغانستان یک نقطه ثقل بود که نه تنها برای مبارزاتش علیه بیگانگان که برای عياري و حفظ اخلاق عياري‌اش نسبت به همه مردم افغانستان و پاسداری از فرهنگ و فکر و فضیلت، مارشال افغانستان بود و فقدان او، فقدان همه اینهاست».
سید علی‌رضا محمودی در خاتمه نوشته: برای این، هشتمین سالیاد او را به عنوان یکی از نزدیک‌ترین یاران او گرامی می‌دارم و امیدوارم، راه و سلوک او همراه با نامش درخشان بماند.
در همین حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه پیشین نیز در پیامی، از هشتمین سالروز در گذشت مارشال فهیم یاد کرده است.
عبدالله: مرحوم مارشال فهیم به افغانستان متحد، آزاد و آباد متعهد بود و وحدت ملی و عدالت اجتماعی سرلوحه‌ کار سیاسی و مبارزاتی‌اش را شکل می‌داد.
داکتر عبدالله افزوده که «او همواره از صلح، ثبات و پایان جنگ طولانی و طاقت‌فرسا در کشور سخن می‌گفت و آرزو داشت تا روزی مردم افغانستان در فضای صلح‌آمیز و عاری از خشونت در کنارهم به مثابۀ یک پیکر واحد زندگی کنند و به پله‌های ترقی و پیشرفت دست یابند».
مارشال محمد قسیم فهیم در ۱۸ حوت سال ۱۳۹۲ در اثر مریضی که داشت در گذشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا