اجتماعاسلایدشوفرهنگ و دانشگزارش

مزار شریف؛ شهری غرق در سرور و خوشحالی

با آغاز جشن باستانی نوروز در اول حمل، شهر مزار شریف شاهد گشت وگذار شادمانه ده‌ها هزار مهمان و گردشگر است .

به گزارش خبرگزاری دید، روز سه‌شنبه( ۱ ماه حمل) مانند سال‌های پیشین جهنده مبارک با حضور مقامات ارشد دولتی در مزار شریف برافراشته شد.

این اقدام به مثابه آغاز سال نو در کشور و جشن گل سرخ در ولایت بلخ دانسته می‌شود .

در دومین روز سال ۱۳۹۶ خورشیدی مردم و مهمانان در مزار شریف با خوشی و شادمانی در جاده‌های شهر و باغ‌های اطراف روضه شریف و بازارهای شهر  به گشت‌وگذار مشغول‌اند. هوای آفتابی  مزار شریف، بهاری و دل‌انگیر شده‌است.

 

دین محمد، یکی از مهمانانی که از ولایت فاریاب آمده‌است، از وضعیت امنیتی در شهر و تلاش مسئولین امنیتی ابراز رضایت نموده و می‌گوید: با این‌که توقف برای تلاشی‌ها زمان‌گیر است، اما این‌که مردم با خیال راحت به هرجای گشت‌وگذار می‌کنند، یک دنیا ارزش دارد .

محمد علی که از کابل برای بار اول در جشن گل سرخ شرکت کرده است‌، آتش‌بازی شب گذشته را، در کنار شور و شادی مردم به یادماندنی و بی‌نظیر دانسته و گفت: از این‌که در کشور خودمان چنین صحنه‌هایی را مشاهده کردم،  احساس غرور و لذت می‌کنم .

عبدالولی، پیرمرد هراتی که اکثریت سال‌ها در این جشن شرکت می‌کند، بدین باور است که چون شب گذشته بالای جهنده باران زیادی بارید، این  نشانه خیر، برکت و فراوانی محصولات زراعتی در سال پیش‌رو است.

وی می‌افزاید که همه مردم کشور باید دعا کنند و از خداوند امنیت و رفاه بطلبند .

محمد غفور، ساکن ولایات جنوبی، که چند روز قبل از نوروز به مزار شریف آمده است، از مهمان‌نوازی مردم بلخ قدردانی کرده و بدین‌باور است که با وجود مرقد حضرت علی(ع)، مزار شریف  به شهری مقدس  و با برکت تبدیل شده است .

گفتنی است که جشن گل سرخ تا چهل روز یعنی ۱۰ ثور سال جاری دوام خواهد یافت، اما اکثریت افرادی که از راه دور آمده‌اند تا روزهای بعدی مزار شریف را ترک خواهند کرد. بخش‌های مختلف برنامه‌های نوروزی مانند مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف، نمایشگاه‌های فرهنگی، شامل کتاب و آثار فرهنگی هنری، جشنواره‌های شعر، در روزهای آتی ادامه خواهد یافت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا