آخرین اخبارافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

اسلام‌آباد:

مهاجرین غیرقانونی پس از رعایت قوانین خاص می‌توانند به پاکستان بیایند/ رویکرد ناقص واشنگتن طا-لبان را به قدرت آورد

خبرگزاری دید: نخست‌وزیر موقت پاکستان گفته که تصمیم خود را در مورد اخراج مهاجرین غیرقانونی افغانستانی تغییر نمی‌دهد اما آن‌ها می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات دوباره به این کشور بیایند.

انوارالحق کاکر نخست‌وزیر پاکستان تصمیم خود را برای اخراج همه خارجی‌ها، عمدتاً افغانستانی که به ‌طور غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند، باوجود نگرانی‌های سازمان‌های حقوق بشری در مورد اخراج اجباری نزدیک به ۱٫۷ میلیون افغانستانی، تغییر نخواهد داد.

پاکستان به همه مهاجران غیرقانونی تا ۳۱ اکتوبر مهلت داده است تا داوطلبانه خارج شوند یا از اول نوامبر با سرکوب مواجه می‌شوند.

مقامات این کشور گفتند که سازمان‌های حقوق بشر و حتی آژانس‌های مربوطه سازمان ملل برای بررسی این تصمیم به اسلام آباد مراجعه کرده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) و سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) حمایت خود را از پاکستان برای «توسعه یک میکانیزم جامع و پایدار برای ثبت و مدیریت اتباع افغان، از جمله کسانی که ممکن است به حمایت بین‌المللی نیاز داشته باشند» ارایه کردند.

انوارالحق کاکر در صحبت با گروهی از خبرنگاران از سیاست دولت برای اخراج مهاجران غیرقانونی و ایجاد یک میکانیزم سند واحد برای افغانستانی‌ها دفاع کرد.

او تصریح کرده که افغانستانی‌ها پس از اخراج می‌توانند به پاکستان بیایند اما باید پروتوکل‌های خاصی را رعایت کنند.

کاکر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا سیاست پاکستان در حمایت از طا-لبان افغانستان نتیجه معکوس داشته یا خیر، این تصور را که طا-لبان با کمک اسلام‌آباد به قدرت بازگشتند رد کرد.

وی با اشاره به اسناد و گزارش‌های رسانه‌ای امریکا گفته که این رویکرد ناقص واشنگتن بود که طا-لبان افغانستانی را به قدرت رساند.

تنش‌ها بین طا-لبان و پاکستان در ماه‌های اخیر به دلیل عدم همکاری طا-لبان افغانستان برای مقابله با تحریک طا-لبان پاکستان افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا