آخرین اخباراجتماعافغانستانخبر های مهمزنانسیاست

موضع‌گیری تند آیت‌الله بهسودی در مسئله فقه جعفری و زنان: موضوع ناموس خیلی حساس است

خبرگزاری دید: آیت‌الله واعظ‌زاده بهسودی روحانی برجسته اهل تشیع در کابل، در واکنش به حذف فقه جعفری از نصاب تحصیلی، محدودیت‌ها بر زنان و حضور شیعیان در ساختار قدرت موضع گرفت.

آیت‌الله بهسودی مواضعش را در در این خصوص روز گذشته(جمعه ۱۳ دلو) در همایش بزرگ مردمی در غرب کابل بیان کرده است.

او در این اظهارات، سران حاکمیت کنونی را به ارتکاب سه اشتباه متهم کرده و افزود که اگر وضعیت این چنین ادامه یابد، سبب انزجار مردم از حاکمیت می‌شود.

آیت الله واعظ زاده بهسودی گفت: «خدای متعال می فرماید اگر کسی عمل صالح داشته باشد چه زن باشد یا مرد، خداوند به او حیات طیّبه خواهد بخشید، جنسیت مطرح نیست، ایمان مطرح است وعمل صالح و در نظام خلقت تبعیضی وجود ندارد».

آیت‌الله بهسودی با اشاره به نارضایتی‌های اخیر شهروندان کابل از چگونگی برخورد نیروهای نظامی خصوصاً محتسبان امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست می‌افزاید: «در رابطه با نحوه‌ اجرای این دو فریضه شیوه‌های متفاوتی از سوی اهل تخصص مطرح است که مجریان امر به معروف و نهی از منکر اول از همه خود باید معروف و منکر را بشناسند تا بتواند امر به این دو نمایند درغیر آن نکوهش مردم و امر به این دو نتیجه‌ معکوس خواهد داد.

آیت‌الله واعظ زاده بهسودی با یادآوری از دوره پیامبر و سیره رفتاری آرام ایشان با مردم به آمرین امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست توصیه می‌کند که در تعامل و رفتار با مردم بدور ازخشونت و تنش عمل کنند در غیر آن مردم از حاکمان منزجر شده و از آنان روی بر می‌گردانند و در مقابل هم‌دیگر قرار خواهند گرفت.

او سران حاکم را به ارتکاب سه اشتباه متهم کرده و مدعی شد که اشتباه اول ماجرای عبدالعلی مزاری بود.

آیت‌الله بهسودی در باره اشتباه دوم گفت: « شما فقه جعفری را از نصاب تعلیمی انداخته‌اید. این مردم ۱۳۰۰ سال است که با مذهب زندگی کرده است و در سال ۳۶ قمری مسلمان ولایتی شده است و تا هنوز مذهب شان همراه شان بوده است. اگر مذهب شان را از اینها بگیرید همه چیز را از آنان گرفته‌اید. هیچ شیعه‌ای سنی نمی‌شود و هیچ سنی شیعه، به مذهب مردم کاری نداشته باشید».

آیت الله واعظ زاده بهسودی اشتباه سوم را موضوع ناموس دانست و گفت: «نکته سوم که خیلی حساس است موضوع ناموس است. وقتی کار به موضوع ناموسی برسد جدای از موضوع اسلامیت، افغانیت هم در قبال ناموس حساسیت نشان می‌دهد».

ایشان در ادامه‌ گفته‌های خود با انتقاد از رهبری حکومت سرپرست مبنی بر ملاقات نکردن نمایندگان شورای علمای شیعه افغانستان گفت: جای بسی تأسف است که نمایندگان شورای علمای شیعه کشور با انتظار چند روزه موفق به ملاقات رهبری امارت اسلامی در قندهار نمی‌گردند اما یک ملای پاکستانی طی چند روز تمامی مقامات حکومت سرپرست را می‌بیند.

آقای واعظ زاده بهسودی خطاب به ملا هیبت‌الله آخوندزاده رهبر «امارت اسلامی» گفت: به صلاح گروه حاکم نیست که در این شرایط کتاب تکفیر شیعیان ازسوی والی هرات مورد پذیرش قرار بگیرد یا نفی یک مذهب از سوی برخی سران امارت مطرح شود، نفرت پخش نکنید، کار از تکفیر ساخته نمی‌شود.

وی با اشاره به حق سکونت و زندگی همه‌ مردم در کشور خطاب به طا-لبان گفت: ما طرفدار نزاع و جنگ نیستیم بل‌که خواهان هم‌پذیری، برادری و برابری هستیم.

آقای واعظ‌زاده بهسودی در پایان تصریح نمود که مشکلات فراروی حکومت سرپرست فراتر از موضوعات اخلاقی و شخصی‌ست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا